Val av offpistskidor med bredd runt 115mm som klarar lite fart

streimert

Medlem
Hej
Jag jagar efter ett par nya lagg som skall fungera lite allround och minkravet är rocker fram (som inte fladdrar). Rocker bak är inte önskvärt då jag vill ha lite att trycka till med. Sen önskas spann direkt under för att få lite mer kontroll och bett vid uppåkt och hårt. Gillar dra på med fart på öppna ytor och naturligtvis önskar gärna att den kan fungera bra vid skogsåkning etc. hehee
Väger ca 78 kg är 178cm lång. Har åkt tidigare på Mantra, Pro Rider, K2 Sidestash samt senast Shiro.

Har funderat på följande alterantiv:
- Salomon 115 Rocker 2. men den har längderna som ligger dåligt mot min längdtycker jag samt att den har lite rocker bak..
- Atomic Atlas längd 182cm som är 115 under foten. Verkar vara ett intressant val, men kanske är ett för stort monster som bara vill ha lössnö??
- Black Diamond AMP längd 185cm. Verkar trevlig med kanske lite vek och med rocker bak?

Har ni några kommentarer till ovan eller andra intresanta tips till en kompremiss på ngt som kan allt. ??? .. men fokuset ligger på fart och stabilitet i både löst och hårt underlag..inte för kort radie...
Tanken är också Dukisar med hudar till...

4frnt EHP 186. gillar öppna ytor och hög fart... helst puder också så klart, 116 mm i midja om jag inte minns fel. 40 m i sväng radie kan tyckas vara mycket men gör skidan stabil när det går lite fortare. Den har rocker men slår inte i hårdare underlag.

detta är skidan jag åker på och kan uttrycka mig om! Jag kör med ett par baron's som fungerar bra till skidan.

har sett att det finns en modell utav samma fabrikat som kommit i år och heter hoji, verkar vara en intressant pjäs!

Lycka till!

Färgad som jag är: Skilogik Bomb Squad, 22 m radie, lätt och bra att gå med, tip rocker med traditionellt spann under foten. Klarar allt från BM till träd, och har ett riktigt bra skär i pisten.

Senast ändrad:
Jag har inte åkt min setup än... men den innehåller ett par Downskis CD3or med Dukes. Känns som en stabil combo.
Kanske lite för långa för din smak, 190 är det som gäller...

solly rocker2 115, som du själv sade.

ett bra val.

styv, stabil, men "tyvärr" tailrocker.

Jag är oxå färgad.... Men Moment Jaguar Shark är en utmanare till de övriga skidor som har nämnts..

SideSeth är ett bra och roligt val, men jag tror att R2 115 slår högre utan att ha åkt mina än.
Två frågor bara så att det inte är några feltolkningar:
- Du tyckte att R2 115 längder passade dig dåligt, vill du ha längre än 188 eller? Isf. bör längsta SideSeth vara passande. De 188 cm som står på 115 är faktiskt ärliga 186 vilket jag tycker är lite väl kort (och jag är kortare än dig).
- Tailrockern på R2 115 skall definitivt inte vara någon dealbreaker! Det är ingen twintip eller "vanlig" rocker som på 122'an utan snarare en svag förhöjning för att skidan skall vara lite lättare att sladda upp och få ner farten med när det går fort. Tailen är utformad för fart och hårda landningar och nästa steg i en traditionell riktning blir spann ända bak i tailen (likt SideSeth). Vill du att skidan skall funka bra i skogen också är tailen på 115 att föredra!

Annars är ju lösningen överlag att gå upp en längd om man vill ha mer fart och stabilitet men gillar skidan i övrigt.

Tre skidor som har väldigt traditionell outline och som är stabila grejor med klassisk bredlaggsbiffighet:
Völkl Katana
Fat-ypus D-Sender ER
Elan Olympus Mons
Blizzard Bodacious

Sen kan du ju gå lite mer mot vad som tidigare kallades funshapehållet, fast som numera snarare är standard. Då får du nog hålla dig till skidor som ändå är i den stabila delen av segmentet om det inte ska bli alltför fraddrigt för vad du tycks leta efter:
Salomon Rocker 2
4Frnt EHP
Nordica Helldorado

Hasse_Lindborg sa:
Mattiasaberg sa:
Hendryx Funkallistic 180
Inte för kort radie står det tydligt i hans fråga ;) Nu är väl 18 meter ganska kort svängradie på en 115 mm skida eller? :cool:
Salomon Rocker2 115 har en radie på 14 och 21 meter beroende på vilken längd man tittar på... baserat på det så ligger funken mitt emellan det..

Måste bara få peta in Black Crows Sevun II i denna diskussion. Har inte stått på den själv men som jag förstår det borde den ha egenskaper som är kvalificerande i detta sammanhang... Om du inte tycker att den känns för stor vill säga..?

Black Diamond AMP är inte riktigt rätt här som du antyder utan jag skulle säga Black Diamond Zealot är perfekt pà din beskrivning. 182 eller 192 cm beroende pà hur du vill bränna pà.

Slår ett slag för Down skis CD3, som är mina favvoplank just nu.
190 i CAD ritning och mäter ca 186 från tip till tail.
Lång radie under foten (55m) och raka sektioner i tip och tail, gör den till väldigt riktningsstabil. Flexet är medelstyvt, och den besitter jäkligt fina fartegenskaper. Lätt pintail gör den även sjukt lätt att whippa omkring i skogen, när det blir tight. (typ vissa ställen i funäs)

Diggar dem som bara den.

Har du möjlighet att ta dig upp till Åre 14-15 dec så kommer du ju ha chansen att testa alla skidor som nämns i den här tråden, och därefter välja den du tyckte var bäst :)

Har inte testat mina CD3 än men känns som ett safe bet. Jag är lika lång som dig och väger ungefär lika mycket beroende på om jag har skitit när jag väger mig eller inte.

Tillbaka
Topp