Svårt att komma fram till vilket köp!

Magen

Ny medlem
Sitter och letar efter en skida, åker för tillfället runt på en Völkl Katana från 2011, som jag i det stora hela trivs bra med, men jag tycker att den är lite för yxig. Skulle vilja hitta en skida som kräver lite mindre fart och lite mindre av mig och lite lättare att vrida runt när det blir mer skog!

Jag bedömer mig som medelgod till avancerad, finns det offpist är det vad som gäller ca70-30. Mäter in på 188cm och väger runt 85kg, mina flesta skiddagar brukar bli i Riksgränsen och Kittelfjäll, brukar komma upp i runt 15 skiddagar.

Har hittat några alternativ och min fundering är om jag är inne på rätt linje, någon som har provat Katanan och någon av dessa nedanför?

Atomic Automatic
Moment Bibby Pro
Armada Norwalk
DPS Wailer 112RP Hybrid
Downskis CD3

Senast ändrad:
Har tyvärr inte kört Katanan, men efter allt jag hört om den så säger jag det här:

Line Influence 115 om du inte vill frångå konceptet allt för mycket, samma sak med Extrem P110.
Bibby Pro älskar jag (190) och tycker den är väldigt lätthanterlig.
Down kom jag inte alls överrens med, tyckte dom var döda och bångstyriga.
Om du inte ska köpa i år (eller om du skulle hitta nått par redan i år) så tror jag att Blizzard GunSmoke i 192 kommer vara underbara "do it all"-skidor. Älskade 186, men den var nog lite kort för större åkning. Samma sak så kommer Line med en SFB i 190+ vad jag hört, den brukar folk lovorda men endast funnits i max 185cm förut.

Tack Utter! Bibbyn har jag läst mycket gott om, av det jag läst verkar ju alla vara väldigt nöjda med den!, skulle vara intressant att höra hur Automaticen och Norwalken upplevs!

Jag har fortsatt att kolla vidare och även hittat Blizzard Cochise, någon som vet några större skillnader mot Norwalken?

Utter sa:
Har tyvärr inte kört Katanan, men efter allt jag hört om den så säger jag det här:

Line Influence 115 om du inte vill frångå konceptet allt för mycket, samma sak med Extrem P110.
Bibby Pro älskar jag (190) och tycker den är väldigt lätthanterlig.
Down kom jag inte alls överrens med, tyckte dom var döda och bångstyriga.
Om du inte ska köpa i år (eller om du skulle hitta nått par redan i år) så tror jag att Blizzard GunSmoke i 192 kommer vara underbara "do it all"-skidor. Älskade 186, men den var nog lite kort för större åkning. Samma sak så kommer Line med en SFB i 190+ vad jag hört, den brukar folk lovorda men endast funnits i max 185cm förut.
Haha, på något sätt känns det som att jag gör något fel (för jag är väldigt säker på att du är en bättre åkare än mig), men jag gillar verkligen mina CD3 starkt. Jag är bara 174cm/75kg (nu tyvärr nere på 72-73kg av många dagar i backarna) men upplever CD3 som bra mycket trevligare att braka på med än Katana och väldigt lättsvängd och lättsladdad när man vill göra sånt.

Sen tycker jag Salomon Rocker2 115 skall med i blandningen. Nääästan lika stabil som CD3, men något mer lättsvängd och otroligt trevlig att ligga och carva med om det är natursnö i pisten.

Magen sa:
Jag har fortsatt att kolla vidare och även hittat Blizzard Cochise, någon som vet några större skillnader mot Norwalken?
Cochise är en skitbra skida, dock mer av en charger än lättsam skogsskida. Ganska styva och storslalomaktiga i karaktären.

mountainbear sa:
Hasse_Lindborg sa:
mountainbear sa:
Varför inte köra vidare på Völkl?
Finns ju både Gotama och varför inte nya Two?
Hur får du in Gotama jämfört med de andra skidorna?
Han ville ju ha något som var mer lättåkt än Katanan...
Jag har ingen erfarenhet av dom andra, så kan inte jämföra med dom.
Ja men hur får du in den jämfört med alla andra i bredden? De är 110 mm+ och så kommer du med Gotama som inte är det? Hur tänkte du då?

Går det att få tag i Bibbys? Har letat runt och inte hittat några 190, 184 blir väl antagligen för kort för mig? Utter, tack för att du bekräftade om Cochisen!

Magen sa:
Går det att få tag i Bibbys? Har letat runt och inte hittat några 190, 184 blir väl antagligen för kort för mig? Utter, tack för att du bekräftade om Cochisen!
Om inte Skistore har på lagret så går det tyvärr inte vad jag vet nu. Kan kolla med lagret på måndag...

Tror att det blir ett par Line Influence 115, dom verkar få bra recensioner, och har dom egenskaper jag letar, Jag är 187cm lång, ska man gå på 186an eller 192an?

Varför influence 115, helt annan form av skida än de andra du listat?
"Bra recensioner" har ingen betydelse, det har ju Katana också men de vill du byta...

Jag tror rent spontant att 186 blir kort åt dig. Vad har du för längd på Katanan?

Jag får själv tillgång till ett par 192:or på torsdag, bara åkt 186 än så länge (180/83 själv). Så då kan jag ge ett mer utförligt svar ang längd då jag bara åkt 186:an än.

Mina Katanor är 183! Försäljaren rekommenderade det då jag köpte dom eftersom han ansåg att jag skulle ha mycket roligare med dom än 190cm, har inget att jämföra med så jag kan inte avgöra om han hade rätt :)

Hur känns dom då? Eftersom att du tycker att dom är yxiga redan vid 183 så är det kanske 186:or du ska ha.

Det är ju det som är svårt, skog och tätare har jag gärna kortare, öppna ytor hade jag gärna haft längre, läste någonstans att den verkliga längden på skidorna är ganska mycket kortare? Att 186cm mäter in på 182,4cm

Jag tror att Line Influence skulle passa dig utmärkt. Jag har varken åkt Katana eller Line Influence 115 2013, men jag äger ett par Mantra 2013 och ett par Line Influence 115 2012. Det borde från det gå att säga ganska mycket om Katana vs Influence 2013.

Så min jämförelse mellan Mantra och Infuence 2012:
* Jag älskar båda skidorna - ingen är bra eller dålig. De är bara olika.
* Mantran vinner i stenhård pist och när man vill åka fort.
* Influence är mycket mer lekfull. Roligare att åka lite långsammare med än Mantra. Mantran är ganska död i låg fart.
* Har inte provat mina Mantra mycket off-pist ännu, men tror inte de slår influence när det är lite mjukare. Influence har en mycket lättåkt och skön känsla off-pist.

Med ovanstående sagt vill jag bara betona att båda är bra skidor överallt. Influence går jättebra i pist också. De gånger jag haft med mig Influence och smala pistskidor valde jag alltid Influence om det snöat på natten och var mjukt i backen. Om det inte snöat bytte jag efter 2-3h då vallar och uppkörda pister gjorde att pistskidorna inte längre kom till sin rätt. (Vallar och annat är ju bara kul om man kör breda skidor.)

Pistgubbe, tack så mycket, riktigt bra input! Nu är det bestämt, bara längden kvar, vad kör du med för längd? Och vad har du för mått? :)

Jag köpte skidorna mycket som "familjeskida" (för att kunna åka med barnen i skogen etc.). Valde 179cm för att ha en som är lätt att få runt även i låg fart. Hade jag valt nu efter att ha testat den en hel del hade jag nog tagit en längd upp, 186cm. Den är väldigt lättmanövrerad. Hade jag valt längd för ett 2013-modell hade jag varit ännu mindre rädd för att ta lång eftersom den har taper och tunna toppar. Mina mått är 180cm och ca 73kg. Med dina mått och dina preferenser så tror jag på 186. 192 skulle säkert bli jättebra också.

Jag tycker du ska köpa Armada JJ för att dom har en inspierlogga på sig och nu när händrik harhult har vunnit big är så måste det vara dom bästa skidorna som finns just nu 2013 för annars hade någon annan med andra skidor vunnit :cool:

Tack Flekz för ditt extremt givande inlägg, mer av denna vara tack...

Pistgubbe, nu är det beställt, prövade mig på 192cm, tackar alla så mycket för hjälpen!

Jag tänker att ett par 192 cm Influence blir alldeles lagom för dig Magen. Jag hade ett par 2011 Prophet 115 (när den hade sidewall construction men saknade thin tip, early taper och carbon ollieband=4 egenskaper som nu borde göra de ännu mer lättmanövrerade) i 186 cm och tyckte den redan då skidade kort. Jag kör numer 2012 Sir Francis Bacon i 184 cm (men hade kört 192 cm om de fanns), har kört äldre 2010 Katana en del och tycker också de var jäkligt yxiga och överlag riktigt tråkiga skidor (även i 183 cm), händer ingenting på kant om man inte kör mach3 bland annat.

Jag är 182 cm/82 kg skolad fri skidåkare ;).

Senast ändrad:
Det låter ju perfekt Lima-Ko, det jag har läst och sett om den så känns det som att den kommer att bli bra för mig! Katanan krävde ju väldigt mycket fart som du säger för att det ens skulle börja hända någonting. Jag får återkomma med min dom när jag hunnit pröva dom en del!

Lima-ko sa:
Jag tänker att ett par 192 cm Influence blir alldeles lagom för dig Magen. Jag hade ett par 2011 Prophet 115 (när den hade sidewall construction men saknade thin tip, early taper och carbon ollieband=4 egenskaper som nu borde göra de ännu mer lättmanövrerade) i 186 cm och tyckte den redan då skidade kort. Jag kör numer 2012 Sir Francis Bacon i 184 cm (men hade kört 192 cm om de fanns), har kört äldre 2010 Katana en del och tycker också de var jäkligt yxiga och överlag riktigt tråkiga skidor (även i 183 cm), händer ingenting på kant om man inte kör mach3 bland annat.

Jag är 182 cm/82 kg skolad fri skidåkare ;).
Du vet att SFB kommer i en 192:a nästa år va? ;)

Håller med helt med skillnaden mellan Mantra & Line 115. Har båda två. Har även ett par Chochise 107 och de är mer åt Mantran fast bredare, super styva och bra kötta på skida. Inte speciellt rolig i skogsåkning då den är trög att få runt i sväng. Line 115 är super lätt att svänga med i smala utrymmen, och flyter riktigt bra i lössnö!!! Sjukt skön i pist med om det är mjukt... börjar dock fladdra över 85 km/h... men den är inte byggd för att bränna pist med....

Alltid svårt att hitta en skida för allt, det finns inte. Så man få kompromissa en del, sen kanske välja skida utefter vad man åker mest. Influence & pistracer är kanske en bra kombo...

Nä nu åker jag till alperna! :)

Pistgubbe sa:
Jag tror att Line Influence skulle passa dig utmärkt. Jag har varken åkt Katana eller Line Influence 115 2013, men jag äger ett par Mantra 2013 och ett par Line Influence 115 2012. Det borde från det gå att säga ganska mycket om Katana vs Influence 2013.

Så min jämförelse mellan Mantra och Infuence 2012:
* Jag älskar båda skidorna - ingen är bra eller dålig. De är bara olika.
* Mantran vinner i stenhård pist och när man vill åka fort.
* Influence är mycket mer lekfull. Roligare att åka lite långsammare med än Mantra. Mantran är ganska död i låg fart.
* Har inte provat mina Mantra mycket off-pist ännu, men tror inte de slår influence när det är lite mjukare. Influence har en mycket lättåkt och skön känsla off-pist.

Med ovanstående sagt vill jag bara betona att båda är bra skidor överallt. Influence går jättebra i pist också. De gånger jag haft med mig Influence och smala pistskidor valde jag alltid Influence om det snöat på natten och var mjukt i backen. Om det inte snöat bytte jag efter 2-3h då vallar och uppkörda pister gjorde att pistskidorna inte längre kom till sin rätt. (Vallar och annat är ju bara kul om man kör breda skidor.)

Utter sa:
Du vet att SFB kommer i en 192:a nästa år va? ;)
Jo, jag hörde det, mycket bra!

pvahlfridsson sa:
Line 115 är super lätt att svänga med i smala utrymmen, och flyter riktigt bra i lössnö!!! Sjukt skön i pist med om det är mjukt... börjar dock fladdra över 85 km/h... men den är inte byggd för att bränna pist med....
Hur åker du nu när de börjar fladdra om jag får fråga?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp