Ännu en köprådstråd... (Telemark)

Aktiv medlem
1. Åker du inte telemark behöver du inte svara.

Ok, jag skall köpa nya skidor i år. Kommer med största sannolikhet att köpa dem på plats i USA, CO.
Jag har gillat, Stormrider, Shogun, Corvus, och älskat EHP.
Gillade inte Gotama.
Inte superförtjust i att svänga så svängradiemässigt +30?. Hoppa gör jag endast nedåt och landar alltid (?) med spetsarna framåt. Gillar fart.
Jag antar att en chargerskida borde passa, speciellt eftersom jag gillade EHP. Har kikat på JaguarShark men den verkar inte finnas med 2014.
Jag har annu inte kört på någon skida med ordentlig tailrocker, är lite nojjig över hur lämpat det är för mig. Jag har alltid hängt bak i pjäxskaften.

Så, någon som kör Hoji/Amp/Billygoat/BibbyPro eller liknande.

Er superfornøyd med mine fat-ypus d-sender 194 cm på telemark! De er handmade in Colorado.

Senast ändrad:
Ehp är skidan nummer 1, eller ja den var tills jag testade down CD3. Den åkte jag iofs inte telemark på men eftersom att jag har åkt ehpn både alpint och med telis så tror jag stenhårt på den! Blir inserts för både alpint och telemark på mina i vinter! 190cm +30 svängradie, trevlig rocker och bra mix mellan lek och hårdkörning. Nu kör jag väl inte direkt så där superhårt (alla som är tuffare än mig säger att det är lika bra till det också) men lekfull är den i alla fall så det räcker och blir över!

Kör puder, varsnö och tur pa DPS Wailer 112 RPC och allt annat som kommer i min väg pa Stöckli Stormrider Pro. Har inte hittat nagot jag skulle byta ut dom emot.

Jag har kört amp och bibby som alpint och kan säga att bibbyn gillar fart och raka linjer. amp är mycket mjukare i fram och är något mer lekig.

Låter som att volkl shiro passar in på din beskrivning.

Tack för bra tips! Inga större invändningar mot tailrocker alltså? Jag har snöat in på On3p Billygoat men Amp/Hoji ser också bra ut. Fat-ypus ser riktigt bra ut och deras kontor ligger i Breck de är dyra dock. Hoppas att kunna testa lite innan köp men eftersom jag inte kommer att ha några skidor med mig och att hyra telisar aldrig har varit lätt blir det nog till att köpa "grisen i säcken".

Senast ändrad:
Hyr inte köp down i säcken bara! Angående tailrocker, jag föredrar en mer modest tailrocker då det blir lite mer avkopplande att inte alltid behöva stå helt balanserat och perfekt! Fast mycket rocker åt alla håll är ju trevligt då och då och ser ballt ut i liftkön!

offline sa:
Jag har annu inte kört på någon skida med ordentlig tailrocker, är lite nojjig över hur lämpat det är för mig. Jag har alltid hängt bak i pjäxskaften
offline sa:
Inga större invändningar mot tailrocker alltså?
Men en liiten varningsflagga måste jag ändå vifta.

Jag har inte åkt någon av de skidorna du funderar på men delar din kärlek till EHP och tyckte/tycker också om stormrider, corvus även om jag nästan helt gått över till R/R iom att Down var härliga nog att göra CD5.

Det är svårt att generalisera om tailrocker eftersom en skida med spann och liten tailrocker bara gör att skidan känns lite kortare medan en skida som cd5 eller lotus 138an tex gör att du måste lägga om din åkstill radikalt om du gillar att hänga bak i pjäxskaften.

Så; spann+lite tailrocker=väldigt liten omställning, platt+ mycket tailrocker= rejäl omställning.

Vänligen observera att varningsflaggan inte är röd med dödskallar på utan snarare lime-gul med smileys...

Tillbaka
Topp