Fråga om Jones Flagship

Emil-T

Ny medlem
Fråga om Jones Flagship
Hej!

Saken är den, att jag har kikat runt på lite olika brädor, däribland Jones flagship, som verkar grym.
Men är lite osäker om det är rätt bräda för mig, jag skall åka till Kanada i vinter, och stanna där hela säsongen så förhoppningsvis blir det en hel del puder.

Jag är dock lite osäker på hela directional profilen, vill ända kunna åka switch och lära mig butters osv. Kommer det fortfarande funka på en flagship, eller kommer det bli jättekonstigt? Det sagt så kommer det inte bli så mycket häng i någon park direkt, kanske blir litegranna, men inte så mycket. Så det är inte något jag funderar över när jag skall köpa en bräda.

Specs: 1.95 lång, 97 kg tung och 46ish i skor.

P.S vad borde man ta för längd, ifall nu en flagship är passande?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Fråga om Jones Flagship
Jag tror inte att en directional profil ska hämma dig allt för mycket. Det finns massor med proffs som bränner runt switch på directional-brädor så jag tror inte man kan skylla på formen :)

Sen med tanke på din storlek är frågan om längsta brädan(168 om jag förstår det rätt) räcker för dig? Spontant känns det lite kort? Ska du va en säsong i Kanada ska du foka på flyt i puder. Att kompensera för att kunna dra några butters?

Fråga om Jones Flagship
Hmm, ja det är klart, men vad skulle du annars rekommendera? Vad jag vet, så finns det inte så jättemånga brädor som är längre än 170. Men har ingen större koll så kan ju ha fel!

Fråga om Jones Flagship
Som Kaskar påpekar ska du inte vara rädd för directional-brädor (eller varianter av dem), du kommer fortfarande kunna åka baklänges och leka men när du väl åker framåt (i framförallt puder) kommer den vara så mycket bättre.

Med dina mått och baserat på vilken åkning du ska köra behöver du en längre bräda, och gärna wide (ca 26-27 cm bred) med tanke på dina båtar. Jag (182 cm, 82 kg, 43, duktig åkare) hade lätt siktat på något närmare 170 cm om jag skulle mata puder i Kanada.

Kika lite på dessa:
https://www.freeride.se/prylar/snowboards/2014/furberg-snowboards/the-freeride.html - Kul med "svensk" bräda, bra pris.
http://www.lib-tech.com/snowboards/skunk-apes/ - Rejäla längder, 169W, 172W och 180W.
Finns garanterat andra modeller hos Lib Tech och andra märken som kan passa också.

Vad har du kört på innan btw?

Senast ändrad:
Fråga om Jones Flagship
Vi är ganska så identiska i längd och vikt, jag kan personligen efter att ha kört en säsong på den säga att burton sherlock 162 W är en riktigt grym bräda!

Fråga om Jones Flagship
Det kan vara värt att överväga längden mot vilken åkning det blir. Alpint/BM eller skog? Det handlar inte om huruvida det GÅR att köra med brädan (allt går i princip att göra på alla brädor). Frågan du ska ställa är när den ska kännas allra BÄST - vid lek och lite långsammar åkning eller vid haul ass o stora klippor? Båda går dock att köra på de flesta brädor trots allt (se bara på vad vi körde med på 90-talet) :)
Jag rekommenderar (som vanligt) att kolla in Never Summer. Lib Tech är redan nämnt. Sherlocken valde jag bort förra året pga recensioner där den lät mjuk och lite väl parkig, har mxeman kört den stort på stora berg? Han kanske har en annan erfarenhet.

Fråga om Jones Flagship
mxeman sa:
Vi är ganska så identiska i längd och vikt, jag kan personligen efter att ha kört en säsong på den säga att burton sherlock 162 W är en riktigt grym bräda!
Är den inte lite väl parkig av sig för pudret, i och med att det är en twin? Rent spontant känns 162 cm också väldigt kort för någon som väger närmare 100 kg, framförallt om denne kör någorlunda hårt.

Fråga om Jones Flagship
Iller sa:
Det kan vara värt att överväga längden mot vilken åkning det blir. Alpint/BM eller skog? Det handlar inte om huruvida det GÅR att köra med brädan (allt går i princip att göra på alla brädor). Frågan du ska ställa är när den ska kännas allra BÄST - vid lek och lite långsammar åkning eller vid haul ass o stora klippor? Båda går dock att köra på de flesta brädor trots allt (se bara på vad vi körde med på 90-talet) :)
Jag rekommenderar (som vanligt) att kolla in Never Summer. Lib Tech är redan nämnt. Sherlocken valde jag bort förra året pga recensioner där den lät mjuk och lite väl parkig, har mxeman kört den stort på stora berg? Han kanske har en annan erfarenhet.
Det som jag egentligen vill få ut är ju skogsåkning, och lite "mindre brant" offpist, vilket också troligtvis är det de kommer bli, sen på dagar då det inte är så mycket puder kommer det ju bli en hel del pist.
Flagshipen kollade jag på för att det sägs att den har grymt flyt i puder, och att den är grymt stabil i alla lägen.

Sen när man kommer över 168 känns det som om det blir enormt långt? Bara en känsla eftersom jag aldrig åkt på något så långt..

Åkt innan på hyrda skitbrädor och en egen bataleon goliath 162W.

Fråga om Jones Flagship
Som Iller påpekar går allt att köra med alla brädor, men frågan är vart du vill att den ska vara bäst, vilket du uttryckt väl och då låter Flagship eller liknande helt klart som en passande modell för dig.

Några extra centimeter märker du knappt av när du ska svänga men de gör desto mer för flytet (=lättare att svänga). Men det är du som ska köra på brädan och trivas med den så kika på något mellan 165-170 cm så tror jag att du kommer bli mycket nöjd.

Fråga om Jones Flagship
Lima-ko sa:
mxeman sa:
Är den inte lite väl parkig av sig för pudret, i och med att det är en twin? Rent spontant känns 162 cm också väldigt kort för någon som väger närmare 100 kg, framförallt om denne kör någorlunda hårt.
Jag var lite rädd för det också men nä, den har ett grymt puderflyt och ar riktigt stabil i höga farter.
Fast om jag visste att det skulle bli en heldag i puder så bakmonterade jag den ofta, mest för känslan av en tail som sjönk så den blev snärtigare.
Jag upplevde den som lagom stor när jag körde och den är precis lagom hård för min smak.

Fråga om Jones Flagship
Lima-ko sa:
Som Iller påpekar går allt att köra med alla brädor, men frågan är vart du vill att den ska vara bäst, vilket du uttryckt väl och då låter Flagship eller liknande helt klart som en passande modell för dig.

Några extra centimeter märker du knappt av när du ska svänga men de gör desto mer för flytet (=lättare att svänga). Men det är du som ska köra på brädan och trivas med den så kika på något mellan 165-170 cm så tror jag att du kommer bli mycket nöjd.
168 är ju då enda alternativet, om man nu skulle ta en flagship, denna brädan borde uppfylla mina önskemål då alltså?

Och då nästa fråga, vad borde man ha för bindningar till den? Googlat lite, och fått se rome targa nämnas ganska frekvent, vorde detta en bra kombination?

Senast ändrad:
Fråga om Jones Flagship
mxeman: Jaså, där ser man, egentligen inte så konstigt kanske, kan man anpassa sin teknik fungerar de flesta brädor alldeles ypperligt i puder, bara att ha Johan Olofssons first decent i Alaska (på 156 cm freestylebräda) i bakhuvudet ;)

Emil-T: Shapen och rockern är väl beprövad eftersom Flagship har varit med sen Jones började göra "egna brädor" om jag inte minns fel. Nu har jag inte testat brädan personligen utan kikar egentligen bara på specifikationerna och den information du gett om dig själv och din åkning. Men även om jag hade testat den hade min recension blivit högst personlig, och kanske bara förvillat dig ännu mer.

Så en Flagship 168 W, eller liknande modell (Wide directional freeride-/puderbräda i längden ca 165-170 cm), kommer nog passa dig som handen i handsken. Eftersom du själv verkar vara väldigt sugen på just Flagship tycker jag du ska köra på den, det är ju du som ska trivas och köra på brädan, inte jag eller Jan Banan.

Senast ändrad:
Fråga om Jones Flagship
Lima-ko sa:
mxeman: Jaså, där ser man, egentligen inte så konstigt kanske, kan man anpassa sin teknik fungerar de flesta brädor alldeles ypperligt i puder, bara att ha Johan Olofssons first decent i Alaska (på 156 cm freestylebräda) i bakhuvudet ;)

Emil-T: Shapen och rockern är väl beprövad eftersom Flagship har varit med sen Jones började göra "egna brädor" om jag inte minns fel. Nu har jag inte testat brädan personligen utan kikar egentligen bara på specifikationerna och den information du gett om dig själv och din åkning. Men även om jag hade testat den hade min recension blivit högst personlig, och kanske bara förvillat dig ännu mer.

Så en Flagship 168 W, eller liknande modell (Wide directional freeride-/puderbräda i längden ca 165-170 cm), kommer nog passa dig som handen i handsken. Eftersom du själv verkar vara väldigt sugen på just Flagship tycker jag du ska köra på den, det är ju du som ska trivas och köra på brädan, inte jag eller Jan Banan.
Tack så mycket för hjälpen! Blir nog till att köpa en flagship, men då återstår fortfarande frågan om vilka bindningar, targa ser ju bra ut, med tanke på att man kan justera flexen osv.
Någon som vet om det skulle bli en bra kombination?

Fråga om Jones Flagship
Bortsett från några fåtal modeller (Burton EST, några fler?) passar ju alla bindningar till alla brädor. Däremot passar inte alla boots (åtminstone inte optimalt) med alla bindningar, om de inte är av samma fabrikat det vill säga. Sen handlar det väl om hur mycket stöd du vill kontra tweakability, så ta med dina boots till en butik och testa runt lite.

Sök runt lite i andra trådar där det diskuterats bindningar mer ingående, har för mig att Rome brukar få rätt bra kritik.

Tillbaka
Topp