Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Utländska fjäll
ABS-patron konfiskerad på flyget, hjälp, tips på hur man flyger me ABS
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Snowjunkie" data-source="post: 1035213" data-attributes="member: 38201"><p>Jag såg hur du citerade IATA-reglerna i min tråd från i januari och jag håller fortfarande inte med din och flygplatsens tolkning. </p><p></p><p>"Avalanche rescue backpack, one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas in </p><p>Div. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than </p><p>200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be </p><p>accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief </p><p>valves"</p><p></p><p>Det som de kan ha hakat upp sig på är formuleringen "containing a cylinder". Det är en högst luddig formulering och det är väldigt olyckligt att den kan vara föremål för tolkning. Regeltext ska vara glasklar, vilket denna absolut inte är. </p><p></p><p>Om nu placeringen av patronen är avgörande för om den ska tillåtas eller inte måste ju tillverkarna upplysa om detta. Även flygbolagen borde ju upplysa passagerarna om detta. Swiss som jag flög med förklarade bryskt att de minsann inte hade något ansvar och att det var mitt ansvar att följa de bestämmelser som finns. Trots att jag påpekade att jag ju ringde deras kontaktcenter och frågade om reglerna och om jag behövde föranmäla min lavinsäck. </p><p></p><p>Att folk inte tänker själva och använder logik är också tröttsamt. För vad är det för skillnad om patronen ligger i säcken eller separat? Allvarligt? Regeltexten bygger på okunskap i grunden, och då blir resultatet en korkad regel.</p><p></p><p>Men det mest irriterande är väl det inkonsekventa agerandet av säkerhetspersonalen som gör att vissa kommer igenom och andra inte.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Snowjunkie, post: 1035213, member: 38201"] Jag såg hur du citerade IATA-reglerna i min tråd från i januari och jag håller fortfarande inte med din och flygplatsens tolkning. "Avalanche rescue backpack, one (1) per person, containing a cylinder of compressed gas in Div. 2.2. May also be equipped with a pyrotechnic trigger mechanism containing less than 200 mg net of Div. 1.4S. The backpack must be packed in such a manner that it cannot be accidentally activated. The airbags within the backpacks must be fitted with pressure relief valves" Det som de kan ha hakat upp sig på är formuleringen "containing a cylinder". Det är en högst luddig formulering och det är väldigt olyckligt att den kan vara föremål för tolkning. Regeltext ska vara glasklar, vilket denna absolut inte är. Om nu placeringen av patronen är avgörande för om den ska tillåtas eller inte måste ju tillverkarna upplysa om detta. Även flygbolagen borde ju upplysa passagerarna om detta. Swiss som jag flög med förklarade bryskt att de minsann inte hade något ansvar och att det var mitt ansvar att följa de bestämmelser som finns. Trots att jag påpekade att jag ju ringde deras kontaktcenter och frågade om reglerna och om jag behövde föranmäla min lavinsäck. Att folk inte tänker själva och använder logik är också tröttsamt. För vad är det för skillnad om patronen ligger i säcken eller separat? Allvarligt? Regeltexten bygger på okunskap i grunden, och då blir resultatet en korkad regel. Men det mest irriterande är väl det inkonsekventa agerandet av säkerhetspersonalen som gör att vissa kommer igenom och andra inte. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Utländska fjäll
ABS-patron konfiskerad på flyget, hjälp, tips på hur man flyger me ABS
Tillbaka
Topp