ABS Vario 25

stoof007

Ny medlem
ABS Vario 25
Tjabba-tjena-hallå,

Satt och kollade på ABS ryggor till den kommande vintern och kom över denna nya modell, http://www.snowsafe.co.uk/product_info.php?cPath=47&products_id=380, och blev ganska intresserad då den verkar passa utmärkt för mina personliga behov (offpist och dagsturer) när det kommer till volym och andra specifikationer.

Verkar vara en ny variant av redan existerande Vario-line men en annan storlek på säcken. Min fråga är om någon har någon mer info om denna säck, t.ex. en riktig bild på den. Jag har googlat utan resultat och den verkar bara finnas på Snowsafe.co.uk vilket verkar vara lite lustigt.

Som sagt, om någon har mer info vore det mycket uppskattat! Jag har mailat ABS men ännu inte fått svar.

mvh,

Christoffer

ABS Vario 25
Har också kollat lite på dem där nya ABSen, inte heller kunnat hitta något om just 25l nån annanstans men vrf inte köra på 30l?

Vad gäller snowsafe så kan du vara säker på att beställa därifrån, har köpt en hel del grejer där, snabb leverans och bra returpolicy.

ABS Vario 25
Okej, låter bra.

Jag är fortfarande i valet och kvalet vilken rygga det blir. Men på just Snowsafe säljs inte längre 30 litaren så vitt jag förstår. Det är ju ändå ca 2000 kr billigare än alla andra sidor så att köpa därifrån känns ganska självklart. Har du själv 30 literssäcken?

ABS Vario 25
Enligt Snowfsafe så ersätter 25l den störe 30l för säsongen.

"The 25L pack is a new addition to the Vario Range by ABS to replace the Vario 30L packs in the coming season."

ABS Vario 25
Von_vettet sa:
Enligt Snowfsafe så ersätter 25l den störe 30l för säsongen.

"The 25L pack is a new addition to the Vario Range by ABS to replace the Vario 30L packs in the coming season."
Dålig real. 30l är perfekt för dagsturer och freeride

ABS Vario 25
Håller helt med, förstår inte varför folk rekomenderar nya åkare att köpa 18L ryggor (i allmänhet då).
Den växer du ju ur så snabbt du inser att det är skönt att ha en extra tröja/dunjacka, lite mat och vatten med dig. Skall man sen ha lavinutrustning, första hjälpen, extra handskar gogglar med sig så är 30L nästan också full. Lägg sen till glaciär utrustning, stegjärm och yxa så måste du ha 45L för att inte spränga ryggan och därmed effektivt sabba bärsystemets funktion...
Kan dessutom tänka mig att en ABS 25 är något mindre än de flesta andra 25L (?).

Jag hade framtidssäkrat med ABS 45, den går väl att dra åt tills du hittar grejer att fylla den med...

ABS Vario 25
När det kommer till ryggsäckar är det viktigt att prova dem ordentligt innan köp. En prisad säck kanske inte alls sitter bra på just din rygg, då hjälper det inte vad alla andra tycker. Testa även att provpacka skyltexemplaret i butiken, att bara stirra sig blind på siffrorna kan leda till besvikelse då saker som design kan ha stor betydelse. Tänk även på att olika märken kan mäta storleken på olika sätt, är 30L inklusive eller exklusive topplock och sidofickor till exempel?.
Jag tycker att 30-40L fungerar bäst för liftburen åkning och dagsturer, tillräckligt för att få med sig det man behöver men inte så stor att man släpar med massor av onödiga saker eller har en fladdrig säck som sitter dåligt.

ABS Vario 25
Jag har provat de tidigare Vario-line exemplaren och de har suttit bra, så länge inte basen är förändrad ska det inte vara några problem. Angående storleken satsar jag nog hellre på 30 l än 45 l som första ABS-säck då det går att köpa till en 45:a om så skulle behövas (detta är ju det fina med vario-line!). Känns onödigt att åka runt med en sladdrig rygga på de dagar man inte behöver den, då lägger jag hellre 900 spänn extra om nått år när glaciäråkning blir intressant/aktuellt.

Fortfarande ingen som har en riktig bild på 25:an?

Förövrigt ser jag nu att det verkar som att 25 l endast går att byta med 15, 18, eller 45 liter varianterna. Detta medan 30 litaren går att byta med 15, 18 och (den utgående?) 50 liters säcken. Detta tyder väl på att basen kanske är lite förändrad ändå? Någon som vet mer?

ABS Vario 25
Tänkte att istället för att starta en ny tråd så skulle man kunna ställa frågan i den här tråden.

Vad är skillnaden mellan vario och powder? Är det inte samma zip-on system på Powder modellerna?

ABS Vario 25
Basenheten i Powder-Line är väl betydligt mindre än den i Vario-Line? Det får mig att misstänka att de inte är kompatibla, men jag vet faktiskt inte.

ABS Vario 25
Men hur kommer det sig då att powder är dyrare? Ett mysterium det här. Förstår inte skillnaden mellan modellerna, om det nu är någon?

ABS Vario 25
Hej!

Jag har gjort en hel del research inför mitt kommande inköp och kommit fram till följande:

Powder är för de som absolut vill ha en så liten säck som möjligt för liftnära åkning. Men i dessa får du naturligtvis knappt plats med någonting. Sen är du fast med val mellan 5 och 15 liters säckar. Med Vario har man valfriheten.

Ett alternativ till Powder är BCAs Float 18. Pytteliten säck, men följdaktligen med pytteliten volym. Finns att få tag på från 5 500 kr. Har känt och klämt på den och den är mycket fin. Men där är man ju fast med storleken tyvärr...

ABS nya 25-liters är tydligen gjord av samma typ av material som 18 Light, så de har fått ner vikten. För mig är den klart intressant. Designen på de nya säckarna är också betydligt snyggare nu. ABS är dock dåliga på ryggsäcksdetaljer, men det kanske beror på jakten på att hålla nere vikten. Svårt att få allt.

Jag har testat Large varianten av Vario och kan konstatera att jag som är 180 ska ha en Small. Jag är precis i gränsen. Large känns aningen för otymplig för mig.

Skillnaden i vikt mellan Powder och Vario är försumbar, Vario är 200 g tyngre enligt deras egen hemsida.

Sen kommer fler externa märken att lansera Vario-kompatibla ryggsäckar. Northface kommer under nästa år. Redan nu har Evoc och Arva Vario-säckar.

Mammut har köpt Snowpulse och lanserat vad som verkar vara en intressant freeride säck. Den heter Ride R.A.S och bygger på Snowpulse nya system som går att flytta mellan säckar då luftsäcken ligger i toppen på ryggsäcken istället för på sidorna (som ABS) eller i remmarna (som Snowpulse original). Säcken finns idag i 22 Liter och 30 liter. Bygger på deras Nirvana Ride. Har inte klämt och känt på den ännu, men den verkar helt klart intressant med tanke på att den också är mycket billigare än ABS. Med RAS har man också fri sikt åt sidorna, till skillnad från deras originalsystem.

Jag har samlat på mig massa information men har fortfarande inte bestämt mig. Det är skitsvårt helt enkelt....

ABS Vario 25
Det slutade med att jag köpte en ABS Vario 25. Inte åkt med den ännu men allt som allt verkar det som en bra pryl. Det enda jag kan anmärka på är att den inte har A-fäste för skidorna. Kanske går att fixa själv, men jag ska ge diagonalfästet en chans i alla fall innan jag tar fram nål och tråd...

/Christoffer

ABS Vario 25
Skulle väl kanske inte rekommendera att fixa ett a-fäste just på ABS med tanke på hur ballongerna blåser upp sig på deras modeller.

leol70: Du kanske redan har sett den här?
Wildsnow Airbag Overview

En annan intressant rygga är Mystery Ranch Blackjack. Den har bra storlek för en dagstur och verkar ha rätt funktioner. Förhållandesvis billig med dagens dollarkurs och finns (fanns?) ett gruppköp på TGR för den som är intresserad.

Det är kul att fler tillverkare hakar på, om några år kanske det går att köpa kombon Airbag rygga/spade/sond/sändare för under 10k?

Senast ändrad:
ABS Vario 25
Stoof07: Hur är det med detaljer på den nya 25-liters? Plats för vattensäck? Finns det något fodrat mindre fack? Går det att komprimera den med remmar?

Blide: Ja, har sett den, det är en bra sammanställning.

För övrigt är det glädjande att det börjar bli lite konkurrens som driver ner priserna.

ABS Vario 25
Blide: Grejen är ju den att 40 literssäcken har A-fäste. Så det ska väl gå, bara det att 25an är lite tunnare. Som sagt, vi får se..

Leol70: Ja till vattensäck. Nej till fodrat mindre fack, däremot har den 2 mindre fack, ett i locket och en "safety pocket" i ett av de större facken. Man får med en massa remmar som man kan använda fritt i de många öglor som sitter över hela ryggan. Se bild så förstår du. Den har även specialhållare till EN isyxa även om de på hemsidan säger att den har plats för två (de sa det förut iaf).

Andra smarta grejer är hjälmhållaren som ingår. Funkar jättebra det lilla jag har testat den här hemma.

Jag har med en fråga. Hur stor är risken att ryggan åker över huvudet i en lavin? Medföljande är nämligen en strap som ska sitta mellan benen. Den är inte skön alls om den bärs tight, går bättre om man har lite slack på remmen.

EDIT: Dessutom verkar inte spännet till denna strap vara särskilt hållbart då det är ett litet, klassiskt plastspänne.

/Christoffer

Senast ändrad:
ABS Vario 25
Blide sa:
Det är kul att fler tillverkare hakar på, om några år kanske det går att köpa kombon Airbag rygga/spade/sond/sändare för under 10k?
Det kan man lyckas med redan idag. Visst, man får inte välja fritt bland \"det bästa av det bästa\" men omöjligt är det inte. Dock håller jag med dig om att det är positivt att det börjar komma fler alternativ!

stoof007 sa:
Blide: Grejen är ju den att 40 literssäcken har A-fäste. Så det ska väl gå, bara det att 25an är lite tunnare. Som sagt, vi får se..
Jag hade varit skeptisk till en sådan manöver, de har nog haft en anledning till att välja bort det på 25L-versionen. Se till att pröva ordentligt om du testar så att det inte krånglar i skarpt läge!

stoof007 sa:
Jag har med en fråga. Hur stor är risken att ryggan åker över huvudet i en lavin? Medföljande är nämligen en strap som ska sitta mellan benen. Den är inte skön alls om den bärs tight, går bättre om man har lite slack på remmen.
EDIT: Dessutom verkar inte spännet till denna strap vara särskilt hållbart då det är ett litet, klassiskt plastspänne.
Jag hade omedelbart bytt ut spännet till ett i metall, bara att gå till närmsta friluftsbutik så kan de hjälpa dig.
Huruvida det verkligen behövs är svårt att svara på. Det är ju ingen flytkraft att prata om men å andra sidan är det stora krafter som trycker på i en lavin. Återigen hade jag nog litat på tillverkaren och använt grenremmen.

//Tompan

ABS Vario 25
Tompan: Bra tankar, jag ska kolla upp det där med metallfäste.

Sen har jag ytterligare en fråga. Hur stor risk är det att man ofrivilligt löser ut airbagsen om man kraschar när handtaget är "upplåst". Frågan kan även ställas, ska man åka med säkringen kring handtaget på eller av? Hur svår är den att dra upp med ren styrka när sen är satt runt handtaget? Eller ska man göra en egen liten lösning med silvertejp för att få ett mellanting?

Christoffer

ABS Vario 25
Risken att man rycker upp den när man kraschar är nog väldigt liten. Det ska till ett ganska kraftigt ryck rakt ned för aktivera den. Vore det ett stort problem skulle det nog ha uppmärksammats. Jag har aldrig hört om någon som kraschat och aktiverat den. Och om du kraschar så illa att den aktiveras så har du nog andra betydligt värre bekymmer.

Handtaget ska alltid vara borttaget när du inte åker på berget. Sen när du kommer upp med liften sätter du fast handtaget och säkrar. När du lämnar pistområdet och åker ut i offpisten osäkrar du den på en sekund. Sen ska den alltid vara osäkrad till dess att du når ett säkert område eller liften.

Tänk inte ens tanken på "egna lösningar" med silvertejp etc.

Det tar ett tag att komma in i rutinerna, men sen sitter det i ryggmärgen. Ungefär som att du sätter på dig säkerhetsbältet i bilen med automatik.

Senast ändrad:
ABS Vario 25
Menar du att du tar av handtaget när du åker i liften? Borde det inte räcka med att bara säkra det? Den enda risken att ha handtaget i (och säkrat) är väl att det skulle tjuvlösa, och den risken är nog obefintlig.

ABS Vario 25
stoof007 sa:
Menar du att du tar av handtaget när du åker i liften? Borde det inte räcka med att bara säkra det? Den enda risken att ha handtaget i (och säkrat) är väl att det skulle tjuvlösa, och den risken är nog obefintlig.
Japp, så gör jag i alla fall och det rekommenderar ABS. Men jag är väldigt försiktig av mig också. Sen åker jag oftast oftast långa åk när jag åker offpist, så det är ju inte så ofta man behöver göra den manövern. "Better be safe than sorry" är min devis.

Men som du säger, risken för tjuvlös är liten. Men den finns ju alltid där...

ABS Vario 25
Bumpar upp lite för att se om någon har bra koll på zip-on systemet.
Kollar på en ny ryggsäck nu och känner att jag inte har råd med en komplett abs precis just nu. Min fråga är då om jag kan köpa en zip-on enhet nu, och köpa till luftkudden senare när jag känner att jag har råd.

Jag har nämligen fått för mig att zip-on enheterna bara är en lös ytterdel till en ryggsäck, alltså att du inte kan bära den utan att zippa på den på ett bärsystem. Hoppas att frågorna inte var för luddiga!

ABS Vario 25
Du kan inte bära en vario zip-on utan att ha något att fästa den på.

Ett alternativ är att köpa en mammut "RAS ready"- eller "PAS ready"-ryggsäck och sedan köpa till ballongen i efterhand.

ABS Vario 25
Hejsan,
Att bara köpa en "zip-on" är som att köpa en bil utan motor. Den går inte att använda.
Alternativet är att köpa en ryggsäck, utan ABS system, som är kompatibel med ABS. T.ex. så har ARVA en ryggsäck där du kan "zippa" av säcken från bärsystemet och sätta den på en ABS.
Se Bild för mer info.

ABS Vario 25
Tack för svaren!
Tror det lutar åt ortovox freeride 26 som jag länkade ovan, den verkar vara kompatibel med deras egna airbagsystem vilket är rätt schysst.

Tillbaka
Topp