Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
ABS Vario 25
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Snowjunkie" data-source="post: 922239" data-attributes="member: 38201"><p>Hej!</p><p></p><p>Jag har gjort en hel del research inför mitt kommande inköp och kommit fram till följande:</p><p></p><p>Powder är för de som absolut vill ha en så liten säck som möjligt för liftnära åkning. Men i dessa får du naturligtvis knappt plats med någonting. Sen är du fast med val mellan 5 och 15 liters säckar. Med Vario har man valfriheten.</p><p></p><p>Ett alternativ till Powder är BCAs Float 18. Pytteliten säck, men följdaktligen med pytteliten volym. Finns att få tag på från 5 500 kr. Har känt och klämt på den och den är mycket fin. Men där är man ju fast med storleken tyvärr...</p><p></p><p>ABS nya 25-liters är tydligen gjord av samma typ av material som 18 Light, så de har fått ner vikten. För mig är den klart intressant. Designen på de nya säckarna är också betydligt snyggare nu. ABS är dock dåliga på ryggsäcksdetaljer, men det kanske beror på jakten på att hålla nere vikten. Svårt att få allt.</p><p></p><p>Jag har testat Large varianten av Vario och kan konstatera att jag som är 180 ska ha en Small. Jag är precis i gränsen. Large känns aningen för otymplig för mig.</p><p></p><p>Skillnaden i vikt mellan Powder och Vario är försumbar, Vario är 200 g tyngre enligt deras egen hemsida.</p><p></p><p>Sen kommer fler externa märken att lansera Vario-kompatibla ryggsäckar. Northface kommer under nästa år. Redan nu har Evoc och Arva Vario-säckar. </p><p></p><p>Mammut har köpt Snowpulse och lanserat vad som verkar vara en intressant freeride säck. Den heter Ride R.A.S och bygger på Snowpulse nya system som går att flytta mellan säckar då luftsäcken ligger i toppen på ryggsäcken istället för på sidorna (som ABS) eller i remmarna (som Snowpulse original). Säcken finns idag i 22 Liter och 30 liter. Bygger på deras Nirvana Ride. Har inte klämt och känt på den ännu, men den verkar helt klart intressant med tanke på att den också är mycket billigare än ABS. Med RAS har man också fri sikt åt sidorna, till skillnad från deras originalsystem.</p><p></p><p>Jag har samlat på mig massa information men har fortfarande inte bestämt mig. Det är skitsvårt helt enkelt....</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Snowjunkie, post: 922239, member: 38201"] Hej! Jag har gjort en hel del research inför mitt kommande inköp och kommit fram till följande: Powder är för de som absolut vill ha en så liten säck som möjligt för liftnära åkning. Men i dessa får du naturligtvis knappt plats med någonting. Sen är du fast med val mellan 5 och 15 liters säckar. Med Vario har man valfriheten. Ett alternativ till Powder är BCAs Float 18. Pytteliten säck, men följdaktligen med pytteliten volym. Finns att få tag på från 5 500 kr. Har känt och klämt på den och den är mycket fin. Men där är man ju fast med storleken tyvärr... ABS nya 25-liters är tydligen gjord av samma typ av material som 18 Light, så de har fått ner vikten. För mig är den klart intressant. Designen på de nya säckarna är också betydligt snyggare nu. ABS är dock dåliga på ryggsäcksdetaljer, men det kanske beror på jakten på att hålla nere vikten. Svårt att få allt. Jag har testat Large varianten av Vario och kan konstatera att jag som är 180 ska ha en Small. Jag är precis i gränsen. Large känns aningen för otymplig för mig. Skillnaden i vikt mellan Powder och Vario är försumbar, Vario är 200 g tyngre enligt deras egen hemsida. Sen kommer fler externa märken att lansera Vario-kompatibla ryggsäckar. Northface kommer under nästa år. Redan nu har Evoc och Arva Vario-säckar. Mammut har köpt Snowpulse och lanserat vad som verkar vara en intressant freeride säck. Den heter Ride R.A.S och bygger på Snowpulse nya system som går att flytta mellan säckar då luftsäcken ligger i toppen på ryggsäcken istället för på sidorna (som ABS) eller i remmarna (som Snowpulse original). Säcken finns idag i 22 Liter och 30 liter. Bygger på deras Nirvana Ride. Har inte klämt och känt på den ännu, men den verkar helt klart intressant med tanke på att den också är mycket billigare än ABS. Med RAS har man också fri sikt åt sidorna, till skillnad från deras originalsystem. Jag har samlat på mig massa information men har fortfarande inte bestämt mig. Det är skitsvårt helt enkelt.... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
ABS Vario 25
Tillbaka
Topp