Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
ABS Vs. Lavinkunskap
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="centralbyrakraten" data-source="post: 983880" data-attributes="member: 47541"><p>Först häpnade jag över att ni ens diskuterade om man skulle köpa en ABS-säck innan man lägger pengarna på en lavinkurs men när jag började fundera så är det en mer nyanserad fråga än så.</p><p></p><p>Om du inte har några kunskaper om snö och laviner så är svaret enkelt. Då ska du lägga krutet på att utbilda dig, precis som nämnts tidigare så måste det vara bättre att undvika skiten än att fastna i den och behöva lösa den efteråt.</p><p></p><p>Dock så finns det en gräns när man har tillräcklig kunskap och behöver utrustning för att kunna gå vidare till nästa säkerhetsnivå. Dock så är jag själv inte säker på var den gränsen går. Jag har inte hunnit dra den här tankeloopen tillräcklig många vändor (så jag ber också om ursäkt om jag nu haspar ur mig inte helt genomtänkta tankar...).</p><p></p><p>Om vi använder vårt svenska utbildningssystem som måttstock så tycker jag att ABS-nivån ligger någonstans mellan Lavin 1 och Lavin 2. I ettan får man lära sig att hantera terrängen men att bedöma snön ganska långt bort. Då kan det vara bra att kompensera sin bristfälliga snökompetens med den extra säkerhet som ABS:en ger i väntan på att man är mogen att gå Lavin 2.</p><p></p><p>Vad säger ni om mina tankar? Är jag helt ute och cyklar???</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="centralbyrakraten, post: 983880, member: 47541"] Först häpnade jag över att ni ens diskuterade om man skulle köpa en ABS-säck innan man lägger pengarna på en lavinkurs men när jag började fundera så är det en mer nyanserad fråga än så. Om du inte har några kunskaper om snö och laviner så är svaret enkelt. Då ska du lägga krutet på att utbilda dig, precis som nämnts tidigare så måste det vara bättre att undvika skiten än att fastna i den och behöva lösa den efteråt. Dock så finns det en gräns när man har tillräcklig kunskap och behöver utrustning för att kunna gå vidare till nästa säkerhetsnivå. Dock så är jag själv inte säker på var den gränsen går. Jag har inte hunnit dra den här tankeloopen tillräcklig många vändor (så jag ber också om ursäkt om jag nu haspar ur mig inte helt genomtänkta tankar...). Om vi använder vårt svenska utbildningssystem som måttstock så tycker jag att ABS-nivån ligger någonstans mellan Lavin 1 och Lavin 2. I ettan får man lära sig att hantera terrängen men att bedöma snön ganska långt bort. Då kan det vara bra att kompensera sin bristfälliga snökompetens med den extra säkerhet som ABS:en ger i väntan på att man är mogen att gå Lavin 2. Vad säger ni om mina tankar? Är jag helt ute och cyklar??? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
ABS Vs. Lavinkunskap
Tillbaka
Topp