Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
ABS Vs. Lavinkunskap
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Anzom" data-source="post: 983924" data-attributes="member: 45125"><p>Jag är med i dina tankegångar men ställer mig ändå lite tveksam till resonemanget. </p><p>Säg att man spenderar en lavinkurs på 6500 med syftet att man ska använda sig utav det under säsongen. Problemet med kunskap är att man kommer ihåg det mesta dagen efter, sen börjar tappet av informationen. </p><p></p><p>Under förutsättning att man inte aktivt under varje säsongsvecka väljer att använda informationen praktiskt, i form av att utbilda andra eller diskutera möjliga lavinscenarion med kompisar så kommer man i slutet av säsongen knappt ihåg hur man mäter lutningen på backen med hjälp av en stav.</p><p></p><p>Det finns en anledning till att man bör komma ut på arbetslivet inom minst ett år efter studierna, annars ses man på som rökt av de som ska anställa dig. Lite detsamma med lavinkunskapen, skillnaden är väl oftast att kunskapen får ligga vilandes under sommaren och att ny lavininput ofta är minimal.</p><p></p><p>Därför tror jag det är en vettig investering att satsa på en Lavinryggsäck, just för att det knappt behövs någon kunskap för att använda den. Men jag tror det fortfarande är viktigt att ha en kunskapsbas att stå på och att repetera den.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Anzom, post: 983924, member: 45125"] Jag är med i dina tankegångar men ställer mig ändå lite tveksam till resonemanget. Säg att man spenderar en lavinkurs på 6500 med syftet att man ska använda sig utav det under säsongen. Problemet med kunskap är att man kommer ihåg det mesta dagen efter, sen börjar tappet av informationen. Under förutsättning att man inte aktivt under varje säsongsvecka väljer att använda informationen praktiskt, i form av att utbilda andra eller diskutera möjliga lavinscenarion med kompisar så kommer man i slutet av säsongen knappt ihåg hur man mäter lutningen på backen med hjälp av en stav. Det finns en anledning till att man bör komma ut på arbetslivet inom minst ett år efter studierna, annars ses man på som rökt av de som ska anställa dig. Lite detsamma med lavinkunskapen, skillnaden är väl oftast att kunskapen får ligga vilandes under sommaren och att ny lavininput ofta är minimal. Därför tror jag det är en vettig investering att satsa på en Lavinryggsäck, just för att det knappt behövs någon kunskap för att använda den. Men jag tror det fortfarande är viktigt att ha en kunskapsbas att stå på och att repetera den. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
ABS Vs. Lavinkunskap
Tillbaka
Topp