Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Affärsidé / Teknik Skidutrustning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MelkerM" data-source="post: 933338" data-attributes="member: 130858"><p>Fick ett par tankar kring denna tråd. Jag har pluggat till Industridesigner och haft kontakt och samarbete med flera företag och också sålt ett par av mina idéer till dem, bl.a Tetra pak.</p><p>Kan vara lite negativt synsätt men i alla fall.</p><p>Min rekommendation angående patent är ett stort NEJ om det inte är något helt revolutionerade, typ pjäxa och skida i ett... som tidigare har nämnts är det väldigt dyrt och du måste söka patent för varje land eller del av världen så om du har ett svenskt patent gäller det bar i Sverige. Sen om du tar ett patent så gör det när du är helt klar med lösningen eftersom du inte kan ändra i efterhand. Så det du lämnar in är det som gäller och gör du en liten ändring så gör du ett patentbrott även om du äger det själv. Samma sak gäller med formskydd (alltså det visuella patentet)</p><p>Sen skulle jag säga att en skidpjäxa är en hyfsat komplex produkt. I min mening är det ett passivt skydd för att minimera risker för benbrott och fotskador. Det ställer extremt höga krav på tillförlitlighet och produktion. t.ex vilken plast ska du välja som håller formen och stabilitet i temperaturer under 0 grader och som ska hålla flera år.</p><p>Och om du fixar och drar ihop allt så behöver du marknadsföra dig gentemot konkurrenter och bygga upp ett förtroende och varumärke som syns. Det är väldigt viktigt för utrustning. Se bara på dig själv vilka märken du väljer när du köper skidor, hjälm, skydd pjäxor osv.</p><p>Ska man sammanfatta så är det stor skillnad på att göra en skidpjäxa och t.ex ett skohorn eller en mugg.</p><p>Jag skulle rekommendera att du försöker knåpa ihop en presentation och ta kontakt med etablerade företag och sälja in din idé. Kanske kan få anställning och utveckla idén hos dem. Och om du är rädd att de ska stjäla din idé så behöver du inte visa detaljer av lösningen utan bara visa själva kärnan av lösningen, vad den förbättrar, inte hur. Men du kan inte vara 100 % att de inte snor den, du får helt enkelt lita på dem....</p><p>Skulle speciellt rekommendera detta ifall det är en detaljlösning på pjäxan eftersom du får så otroligt mycket hjälp på vägen.</p><p>Men vill du satsa så gör det! Många bra tips här ovan. Men var bara bered på att det säkert kommer bli ett par års stenhårt jobb innan du ens kan lansera något och därmed måste du skaffa fram ordentligt med chash!</p><p>Fråga gärna mer om du vill att jag skall utveckla något.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MelkerM, post: 933338, member: 130858"] Fick ett par tankar kring denna tråd. Jag har pluggat till Industridesigner och haft kontakt och samarbete med flera företag och också sålt ett par av mina idéer till dem, bl.a Tetra pak. Kan vara lite negativt synsätt men i alla fall. Min rekommendation angående patent är ett stort NEJ om det inte är något helt revolutionerade, typ pjäxa och skida i ett... som tidigare har nämnts är det väldigt dyrt och du måste söka patent för varje land eller del av världen så om du har ett svenskt patent gäller det bar i Sverige. Sen om du tar ett patent så gör det när du är helt klar med lösningen eftersom du inte kan ändra i efterhand. Så det du lämnar in är det som gäller och gör du en liten ändring så gör du ett patentbrott även om du äger det själv. Samma sak gäller med formskydd (alltså det visuella patentet) Sen skulle jag säga att en skidpjäxa är en hyfsat komplex produkt. I min mening är det ett passivt skydd för att minimera risker för benbrott och fotskador. Det ställer extremt höga krav på tillförlitlighet och produktion. t.ex vilken plast ska du välja som håller formen och stabilitet i temperaturer under 0 grader och som ska hålla flera år. Och om du fixar och drar ihop allt så behöver du marknadsföra dig gentemot konkurrenter och bygga upp ett förtroende och varumärke som syns. Det är väldigt viktigt för utrustning. Se bara på dig själv vilka märken du väljer när du köper skidor, hjälm, skydd pjäxor osv. Ska man sammanfatta så är det stor skillnad på att göra en skidpjäxa och t.ex ett skohorn eller en mugg. Jag skulle rekommendera att du försöker knåpa ihop en presentation och ta kontakt med etablerade företag och sälja in din idé. Kanske kan få anställning och utveckla idén hos dem. Och om du är rädd att de ska stjäla din idé så behöver du inte visa detaljer av lösningen utan bara visa själva kärnan av lösningen, vad den förbättrar, inte hur. Men du kan inte vara 100 % att de inte snor den, du får helt enkelt lita på dem.... Skulle speciellt rekommendera detta ifall det är en detaljlösning på pjäxan eftersom du får så otroligt mycket hjälp på vägen. Men vill du satsa så gör det! Många bra tips här ovan. Men var bara bered på att det säkert kommer bli ett par års stenhårt jobb innan du ens kan lansera något och därmed måste du skaffa fram ordentligt med chash! Fråga gärna mer om du vill att jag skall utveckla något. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Affärsidé / Teknik Skidutrustning
Tillbaka
Topp