Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
airbag (abs) - på flyget?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="lucky123" data-source="post: 1056059" data-attributes="member: 138301"><p>För den som tror att ABS ryggsäckar är en trygg biljett för att klara sig ur en lavin kan jag ge ganska dystra besked. Jag grävde upp en kille i Disentis för två veckor sedan. Han var en mycket erfaren skidåkare, bar all skyddsutrustning, Lavinsändare etc och ABS ryggsäck på sig men klarade sig ändå inte. Han hade dragit den och den hade utvecklat sig helt som den ska. Dessvärre hamnade han face-down ca en meter under snön. </p><p>Jag använder ABS men tycker att man bör vara väldigt medveten om att risken ändå är stor om olyckan skulle vara framme och ryggsäcken endast är till för att förbättra dina odds. Ibland när jag läser forum så ger somliga intrycket att ryggsäcken sannolikt kommer rädda ditt liv. Jag hoppas du har rätt. Men räkna inte med det. Var alltid försiktig. Väskan är en fantastisk uppfinning som jag hoppas alla friåkare bär i framtiden. Men den skall inte ersätta din självbevarelsedrift att noggrant granska förutsättningarna innan du åker. Hoppas ni har kul och lycka till!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="lucky123, post: 1056059, member: 138301"] För den som tror att ABS ryggsäckar är en trygg biljett för att klara sig ur en lavin kan jag ge ganska dystra besked. Jag grävde upp en kille i Disentis för två veckor sedan. Han var en mycket erfaren skidåkare, bar all skyddsutrustning, Lavinsändare etc och ABS ryggsäck på sig men klarade sig ändå inte. Han hade dragit den och den hade utvecklat sig helt som den ska. Dessvärre hamnade han face-down ca en meter under snön. Jag använder ABS men tycker att man bör vara väldigt medveten om att risken ändå är stor om olyckan skulle vara framme och ryggsäcken endast är till för att förbättra dina odds. Ibland när jag läser forum så ger somliga intrycket att ryggsäcken sannolikt kommer rädda ditt liv. Jag hoppas du har rätt. Men räkna inte med det. Var alltid försiktig. Väskan är en fantastisk uppfinning som jag hoppas alla friåkare bär i framtiden. Men den skall inte ersätta din självbevarelsedrift att noggrant granska förutsättningarna innan du åker. Hoppas ni har kul och lycka till! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
airbag (abs) - på flyget?
Tillbaka
Topp