Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
airbag rygga
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="snorkel" data-source="post: 970924" data-attributes="member: 51492"><p>Med ballongerna på ryggen som ABS hamnar man raklång med ansiktet nedåt. Med ballongerna högre upp hamnar man mer stående upp i snön. Finessen med Snowpulse är att man då också får en krockkuddefunktion eftersom nacke, huvud och hela överkroppen är mer skyddad. Speciellt vettigt om man riskerar träffa på stenar och träd innan lavinen stannar. Många blir ihjälslagna istället för kvävda av lavinen. Det är i allafall teorin och det stöds av en massa praktiska fall. Vidare så drivs Snowpulse av luft och säcken kollapsar och ger en luftficka efter att man stannat. ABS har kvävgas... Punka vet jag inget om men kan ju vara ett argument. Ett litet hål gör nog inget men om det blir en stor reva från t ex en vass trädgren så har man ju även kollisionen med trädet att ta hänsyn till. Kanske bra med en krockkudde även i det läget.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="snorkel, post: 970924, member: 51492"] Med ballongerna på ryggen som ABS hamnar man raklång med ansiktet nedåt. Med ballongerna högre upp hamnar man mer stående upp i snön. Finessen med Snowpulse är att man då också får en krockkuddefunktion eftersom nacke, huvud och hela överkroppen är mer skyddad. Speciellt vettigt om man riskerar träffa på stenar och träd innan lavinen stannar. Många blir ihjälslagna istället för kvävda av lavinen. Det är i allafall teorin och det stöds av en massa praktiska fall. Vidare så drivs Snowpulse av luft och säcken kollapsar och ger en luftficka efter att man stannat. ABS har kvävgas... Punka vet jag inget om men kan ju vara ett argument. Ett litet hål gör nog inget men om det blir en stor reva från t ex en vass trädgren så har man ju även kollisionen med trädet att ta hänsyn till. Kanske bra med en krockkudde även i det läget. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
airbag rygga
Tillbaka
Topp