Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Åka åket eller inte?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Micke_P76" data-source="post: 1093888" data-attributes="member: 136658"><p>Kommentarer som "jag har lavin utrustning så det är lungt". Tolkar som" jag är odödlig". </p><p>Att sen hänvisa till 1 bok och en dagskurs är ringa kunskaper. Trådstartaren hade tagit med övrig relevant kunskap också utgår jag från om det funnits. Varför enbart ta upp basic om man sitter med 15 års erfarenhet tex.. så nå mer info behövdes inte ansåg jag och visst kan tolkat fel. Tolka forumtrådar är som snö, riktigt svårt. Man kan läsa in olika och vissa gånger fel. Ber om ursäkt om jag lät dryg. Trött och sliten. Är ju jul och regnat i Åre, regnat i Kittelfjäll..</p><p></p><p>Lavinboken hela kapitel "bedömer risken", ger enkel bild på beslutsfattande, för att vara specifik s116 är det sammanfattat. Visst den säger inte rakt ut, åk eller inte. Men det är ju hela bokens upplägg att få läsaren att förstå bättre hur att ta beslut för att vistas i lavinterräng.</p><p></p><p> Lavintriangeln rabbla den när du står på branten så har du redan där ändrat ditt beslutsfattande till ett mer logiskt. Har du koll där uppe på alla faktorer? Så har du ju själv svaret på åk eller inte.</p><p></p><p>För har du förstått lavinbokens innebörd och har erfarenhet och snötekniska kunskaper så är det bara mindsettet du behöver ändra och då behöver du inte gå mer kurser. Nog för man inte kan få nog men viss kunskap är mer teoretisk än praktisk för att kunna åka.</p><p></p><p>Positivt är att du vill ha mer kunskap och erfarenhet. Åre lavin center kan rekommenderas.</p><p></p><p>Och självklart ska föräldrar betala lavinkurser.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Micke_P76, post: 1093888, member: 136658"] Kommentarer som "jag har lavin utrustning så det är lungt". Tolkar som" jag är odödlig". Att sen hänvisa till 1 bok och en dagskurs är ringa kunskaper. Trådstartaren hade tagit med övrig relevant kunskap också utgår jag från om det funnits. Varför enbart ta upp basic om man sitter med 15 års erfarenhet tex.. så nå mer info behövdes inte ansåg jag och visst kan tolkat fel. Tolka forumtrådar är som snö, riktigt svårt. Man kan läsa in olika och vissa gånger fel. Ber om ursäkt om jag lät dryg. Trött och sliten. Är ju jul och regnat i Åre, regnat i Kittelfjäll.. Lavinboken hela kapitel "bedömer risken", ger enkel bild på beslutsfattande, för att vara specifik s116 är det sammanfattat. Visst den säger inte rakt ut, åk eller inte. Men det är ju hela bokens upplägg att få läsaren att förstå bättre hur att ta beslut för att vistas i lavinterräng. Lavintriangeln rabbla den när du står på branten så har du redan där ändrat ditt beslutsfattande till ett mer logiskt. Har du koll där uppe på alla faktorer? Så har du ju själv svaret på åk eller inte. För har du förstått lavinbokens innebörd och har erfarenhet och snötekniska kunskaper så är det bara mindsettet du behöver ändra och då behöver du inte gå mer kurser. Nog för man inte kan få nog men viss kunskap är mer teoretisk än praktisk för att kunna åka. Positivt är att du vill ha mer kunskap och erfarenhet. Åre lavin center kan rekommenderas. Och självklart ska föräldrar betala lavinkurser. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Åka åket eller inte?
Tillbaka
Topp