Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Åka åket eller inte?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="skalt" data-source="post: 1093925" data-attributes="member: 49812"><p>Jag tycker det här med att erfarna åkare löper de största riskerna är en intressant fråga. Jag vet inte om jag håller med dig om att de nödvändigtvis underskattar miljön. Låt mig utveckla:</p><p></p><p>När man vistas i lavinterräng finns det två möljiga utfall; antingen utlöser du en lavin eller så utlöser du inte en lavin. Så fort en lutning är brantare än 25 grader och har snö på sig är sannolikheten större än 0% för att en lavin ska utlösas.</p><p></p><p>Genom kunskap kan man lära sig bedömma när sannolikheten är relativt låg, men man ska lik förbannat komma ihåg att den aldrig är 0 på en snöbeklädd sida >25 grader. När du väl bestämt dig för att göra åket så har du kastat tärningen, och litar helt enkelt på din analys och tur (om jag får vara så krass). Det är upp till var och en att bestämma hur låg sannolikhet som krävs för att man ska vara beredd att ta risken. Sen är det självklart inte lika lätt att kvantifiera denna risk ("jag åker bara om det är <3% risk för lavin") i ett verkligt fall, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.</p><p></p><p>Nu till min poäng: En erfaren åkare är erfaren just för att den har åkt många gånger i sådan terräng. En sådan åkare har därför kastat tärningen flera gånger. Tids nog nog kommer en T100 att visa siffran 1 om man fortsätter kasta.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="skalt, post: 1093925, member: 49812"] Jag tycker det här med att erfarna åkare löper de största riskerna är en intressant fråga. Jag vet inte om jag håller med dig om att de nödvändigtvis underskattar miljön. Låt mig utveckla: När man vistas i lavinterräng finns det två möljiga utfall; antingen utlöser du en lavin eller så utlöser du inte en lavin. Så fort en lutning är brantare än 25 grader och har snö på sig är sannolikheten större än 0% för att en lavin ska utlösas. Genom kunskap kan man lära sig bedömma när sannolikheten är relativt låg, men man ska lik förbannat komma ihåg att den aldrig är 0 på en snöbeklädd sida >25 grader. När du väl bestämt dig för att göra åket så har du kastat tärningen, och litar helt enkelt på din analys och tur (om jag får vara så krass). Det är upp till var och en att bestämma hur låg sannolikhet som krävs för att man ska vara beredd att ta risken. Sen är det självklart inte lika lätt att kvantifiera denna risk ("jag åker bara om det är <3% risk för lavin") i ett verkligt fall, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. Nu till min poäng: En erfaren åkare är erfaren just för att den har åkt många gånger i sådan terräng. En sådan åkare har därför kastat tärningen flera gånger. Tids nog nog kommer en T100 att visa siffran 1 om man fortsätter kasta. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Lavinsäkerhet
Åka åket eller inte?
Tillbaka
Topp