Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Luuuthman" data-source="post: 140351" data-attributes="member: 23029"><p>hej o hå!</p><p></p><p>att åka för jesus känns som ett väldigt rebell-aktigt beteende i dagen ultrakonsumerande samhälle. jag ser inte några sponsorpengar virvlande i snöröken bakom någon som har ett fint krucifix påklistrat på sin hjälm alt. broderat på sin nya fina kåpa. </p><p></p><p>med tanke på att religion är en samhällskonstruktion ser jag inte behovet av att diskutera huruvida jesus, gud eller någon annan figur överhuvudtaget existerar. de existerar för de troende de räcker väl för dem. för oss andra är det skitsamma. egentligen borde det även för de troende vara orelevant om jesus verkligen har existerat eller inte, det är ju de moraliska grundtankarna i bibeln som har betydelse, inte den faktiska existensen av jesus. </p><p></p><p>och för er som gärna diskuterar guds existens vs. ondskans verklighet, tänk på teodicéproblemet:</p><p></p><p>1. gud är allsmäktig </p><p>2. gud är allgod</p><p>3. en varelse med dessa egenskaper skulle förhindra ondska(lidande)</p><p>4. ondska(lidande) existerar </p><p></p><p>ge mig en lösning så blir jag lycklig. </p><p></p><p>så......åk för vem ni vill, det spelar ingen roll, ni åker inte bättre för det.......</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Luuuthman, post: 140351, member: 23029"] hej o hå! att åka för jesus känns som ett väldigt rebell-aktigt beteende i dagen ultrakonsumerande samhälle. jag ser inte några sponsorpengar virvlande i snöröken bakom någon som har ett fint krucifix påklistrat på sin hjälm alt. broderat på sin nya fina kåpa. med tanke på att religion är en samhällskonstruktion ser jag inte behovet av att diskutera huruvida jesus, gud eller någon annan figur överhuvudtaget existerar. de existerar för de troende de räcker väl för dem. för oss andra är det skitsamma. egentligen borde det även för de troende vara orelevant om jesus verkligen har existerat eller inte, det är ju de moraliska grundtankarna i bibeln som har betydelse, inte den faktiska existensen av jesus. och för er som gärna diskuterar guds existens vs. ondskans verklighet, tänk på teodicéproblemet: 1. gud är allsmäktig 2. gud är allgod 3. en varelse med dessa egenskaper skulle förhindra ondska(lidande) 4. ondska(lidande) existerar ge mig en lösning så blir jag lycklig. så......åk för vem ni vill, det spelar ingen roll, ni åker inte bättre för det....... [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Tillbaka
Topp