Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mikemorf" data-source="post: 140380" data-attributes="member: 58091"><p>Tack Jibberisch. Det verkar som om bakfyllan väcker filosofen. Jo, en och annan upprepning fanns det men det gör inget. För att svara på lite tidigare inlägg så är alla rätt så övertygade om att det funnits en Jesus eller "Kristus". Det finns några få så kallade forskare som försöker väcka debatt med att påstå annat men de är i minoritet, senast i förra veckan var det någon Jöns som babblade i Tv om det.</p><p></p><p>Den fria viljan är, tycker jag, grundläggande för det goda i kristendomen. Vem av er skulle inte känna sig kränkt om man tog bort er valfrihet? Om ni läser bibeln så ser ni att det är i nya testamentet som kristendomen växer fram. Kärnan i kristendomen är:</p><p></p><p>Undervisning- den byggde på minnesanteckningar från apostlarna och på profeternas skrifter.</p><p>det är svårt att hitta något "ont" eller excluderande i dem!</p><p></p><p>Socialt ansvarstagande- de tidiga församlingarna var måna om att ta hand om sina medmänniskor. de såg till att gamla, sjuka, svaga, änkor m.m. (även "etniska fiender" och "traditionella ovänner") kunde leva och må bra.</p><p></p><p>Predikar någonsin Jesus något annat? Kärlek och medmänsklighet!</p><p></p><p>Jag upprepar mig och återkommer till att Rötägg finns överallt, Ni har mött dem både i pisten, utanför pisten, i liften, på afterskin o.s.v... Visst hade världen varit trevligare utan dem? men det ger inte mig rätt att vara likadan tillbaka. det är nog där som bråk i religionens namn kommer in. Det är mänskligt och mer som en reflex att vilja ge igen. om man sansar sig och kollar på facit så ser man att inget någonsin blivit bättre av att man vill ge igen!</p><p></p><p>I bibeln (galaterbrevet 5:22) står det om andens frukter, de är</p><p></p><p>GLÄDJE </p><p>FRID</p><p>TÅLAMOD</p><p>VÄNLIGHET</p><p>GODHET</p><p>TROFASTHET</p><p>ÖDMJUKHET</p><p>SJÄLVBEHÄRSKNING</p><p></p><p>Dessa ser jag som rätt så bra egenskaper, och visst, kanske självklara och inte bara Kristendom.</p><p>Vidare står det i Nya testamentet att allt är tillåtet, men inte nyttigt... Visst kan kristna gå på krogen och roa sig, men om det sker på bekostnad av någon annan, eller att man utsätter sig själv eller andra för onödiga risker (vem känner inte någon som man vet dricker alldeles för mycket). Att sätta omdömet ur spel med för mycket alkohol är inte bra. Leif G W Persson sa i tv i höstas att vi skulle sänka brottsligheten med 80% (åttio procent!!!) om tog bort alkoholen...</p><p></p><p>Så visst, vänta lite med "jesusgrejen" och börja med att göra världen lite bättre då!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mikemorf, post: 140380, member: 58091"] Tack Jibberisch. Det verkar som om bakfyllan väcker filosofen. Jo, en och annan upprepning fanns det men det gör inget. För att svara på lite tidigare inlägg så är alla rätt så övertygade om att det funnits en Jesus eller "Kristus". Det finns några få så kallade forskare som försöker väcka debatt med att påstå annat men de är i minoritet, senast i förra veckan var det någon Jöns som babblade i Tv om det. Den fria viljan är, tycker jag, grundläggande för det goda i kristendomen. Vem av er skulle inte känna sig kränkt om man tog bort er valfrihet? Om ni läser bibeln så ser ni att det är i nya testamentet som kristendomen växer fram. Kärnan i kristendomen är: Undervisning- den byggde på minnesanteckningar från apostlarna och på profeternas skrifter. det är svårt att hitta något "ont" eller excluderande i dem! Socialt ansvarstagande- de tidiga församlingarna var måna om att ta hand om sina medmänniskor. de såg till att gamla, sjuka, svaga, änkor m.m. (även "etniska fiender" och "traditionella ovänner") kunde leva och må bra. Predikar någonsin Jesus något annat? Kärlek och medmänsklighet! Jag upprepar mig och återkommer till att Rötägg finns överallt, Ni har mött dem både i pisten, utanför pisten, i liften, på afterskin o.s.v... Visst hade världen varit trevligare utan dem? men det ger inte mig rätt att vara likadan tillbaka. det är nog där som bråk i religionens namn kommer in. Det är mänskligt och mer som en reflex att vilja ge igen. om man sansar sig och kollar på facit så ser man att inget någonsin blivit bättre av att man vill ge igen! I bibeln (galaterbrevet 5:22) står det om andens frukter, de är GLÄDJE FRID TÅLAMOD VÄNLIGHET GODHET TROFASTHET ÖDMJUKHET SJÄLVBEHÄRSKNING Dessa ser jag som rätt så bra egenskaper, och visst, kanske självklara och inte bara Kristendom. Vidare står det i Nya testamentet att allt är tillåtet, men inte nyttigt... Visst kan kristna gå på krogen och roa sig, men om det sker på bekostnad av någon annan, eller att man utsätter sig själv eller andra för onödiga risker (vem känner inte någon som man vet dricker alldeles för mycket). Att sätta omdömet ur spel med för mycket alkohol är inte bra. Leif G W Persson sa i tv i höstas att vi skulle sänka brottsligheten med 80% (åttio procent!!!) om tog bort alkoholen... Så visst, vänta lite med "jesusgrejen" och börja med att göra världen lite bättre då! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Tillbaka
Topp