Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SethP" data-source="post: 140382" data-attributes="member: 53419"><p>Tack Bongo!</p><p>Carl_dude: Åh, ursäkta miiig... Gud skapade inte Satan. Korrekt! Han skapade ängeln Lucifer som var snäll och fin (och *lydig*) (edit: från början i alla fall), men det leder bara till ett cirkelresonemang om den fria viljan... Eller rättare sagt valet/frestelsen att trotsa Gud (och att se att Gud är en makthungrig och egocentrisk skitstövel)... Sen skriver du att kunskapens träd var tvunget att finnas i Eden för att Gud skulle kunna se om människan skulle (våga) trotsa honom. (?) Jag personligen ser detta som en ganska "frestande" utmaning, men nu äger jag dock redan en "fri vilja" och en smula "kunskap", så det kanske inte håller fullt ut... Men likväl: Satan skapade inte trädet. Satan förbjöd inte människan att äta dess frukt. Och Satan straffade inte hela mänskligheten (kollektiv bestraffning), och det står en massa(!) i Bibeln om just Guds olika straffdomar. Men det är klart; För att behålla sin makt är de mäktiga alltid tvungna att straffa de som går de emot!</p><p></p><p>Slutligen: Till debatten om Gud är en man eller ej. Jag håller med "fojle"; Bibeln refererar till Gud som Fadern, och mig veterligen är en fader en man! Sen om man ska läsa Bibeln symboliskt eller ej... Ja, det är ännu en knepig fråga!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SethP, post: 140382, member: 53419"] Tack Bongo! Carl_dude: Åh, ursäkta miiig... Gud skapade inte Satan. Korrekt! Han skapade ängeln Lucifer som var snäll och fin (och *lydig*) (edit: från början i alla fall), men det leder bara till ett cirkelresonemang om den fria viljan... Eller rättare sagt valet/frestelsen att trotsa Gud (och att se att Gud är en makthungrig och egocentrisk skitstövel)... Sen skriver du att kunskapens träd var tvunget att finnas i Eden för att Gud skulle kunna se om människan skulle (våga) trotsa honom. (?) Jag personligen ser detta som en ganska "frestande" utmaning, men nu äger jag dock redan en "fri vilja" och en smula "kunskap", så det kanske inte håller fullt ut... Men likväl: Satan skapade inte trädet. Satan förbjöd inte människan att äta dess frukt. Och Satan straffade inte hela mänskligheten (kollektiv bestraffning), och det står en massa(!) i Bibeln om just Guds olika straffdomar. Men det är klart; För att behålla sin makt är de mäktiga alltid tvungna att straffa de som går de emot! Slutligen: Till debatten om Gud är en man eller ej. Jag håller med "fojle"; Bibeln refererar till Gud som Fadern, och mig veterligen är en fader en man! Sen om man ska läsa Bibeln symboliskt eller ej... Ja, det är ännu en knepig fråga! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Tillbaka
Topp