Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="mikemorf" data-source="post: 140395" data-attributes="member: 58091"><p>Jovisst, det där med stjärten har jag också tänkt på. </p><p>Sorry att det uppfattades som om jag undvek din fråga. kommer till det!</p><p>Det är klart att Kristendomen och andra religioner ställt till det här i världen. Det är ju allmänt vedertaget att religion är den älsta och flitigast använda ursäkten för att ha ihjäl människor... </p><p>Tragiskt, ja, men vad står egentligen bakom? Det kan varken du eller jag veta, det som jag tror vi kan vara eniga om är att det är ett missbruk, både av makt och av medel. Där har du även den biten med "monumenten". Människor (inte Gud) har genom alla tider fallit offer för någonslags självhävdelse utan att kunna dra paralellen till avgudar och Babels torn, jag tror att de snöat in sig på former och liturgi (gudstjänstens ordning) så mycket att de glömmer grundidén. Samma gäller de muslimska fundamentalisterna och alla fanatiska falanger. </p><p></p><p>Det har även förekommit "syndakataloger" där man har tagit sig friheten att rangordna synden. Vem har gett människan tillåtelse att bestämma vilken "synd" som är värst? Varför ska det vara värre att stjäla än att snacka skit om någon? </p><p></p><p>Enligt bibeln finns inte den rangordningen. Jag tror det är viktigt att (som det står i bibeln) kunna se bjälken i sitt eget öga innan man påpekar stickan i någon annans. </p><p></p><p>Jag tror inte att en "okristen" är en sämre människa än en Kristen, tvärtom finns det många som är föredömen. Det jag tycker är obehagligt är de som missbrukar Guds namn (känns kanske igen från budorden), och rättfärdigar sina handlingar med hänvisning till Gud. Där har vi både Korståg och Knutby att dra paraleller till.</p><p></p><p>När livet tar slut en dag så tror jag definitivt att en tvivlare som levt som en god medmänniska har bättre odds på himmelriket än en uttalat Kristen som sett ner på andra och satt sig själv i första hand... Så Jibberisch bara så du vet det, om vi råkar stå tillsammans någon gång och blicka ner över orört puder, Du får åka först!</p><p></p><p>och frågan... Jag tror att det finns ondska i världen för att en kärleksfull Gud inte sätter förbud, bara rekommendationer och riktlinjer. Har du barn? Det har jag. Det finns väldigt mycket jag inte vill att mina barn ska göra, både nu när de är små och sen när de blir äldre. Men är det bättre att jag förbjuder dem att göra saker än att jag förklarar varför och rekommenderar dem att låta bli?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="mikemorf, post: 140395, member: 58091"] Jovisst, det där med stjärten har jag också tänkt på. Sorry att det uppfattades som om jag undvek din fråga. kommer till det! Det är klart att Kristendomen och andra religioner ställt till det här i världen. Det är ju allmänt vedertaget att religion är den älsta och flitigast använda ursäkten för att ha ihjäl människor... Tragiskt, ja, men vad står egentligen bakom? Det kan varken du eller jag veta, det som jag tror vi kan vara eniga om är att det är ett missbruk, både av makt och av medel. Där har du även den biten med "monumenten". Människor (inte Gud) har genom alla tider fallit offer för någonslags självhävdelse utan att kunna dra paralellen till avgudar och Babels torn, jag tror att de snöat in sig på former och liturgi (gudstjänstens ordning) så mycket att de glömmer grundidén. Samma gäller de muslimska fundamentalisterna och alla fanatiska falanger. Det har även förekommit "syndakataloger" där man har tagit sig friheten att rangordna synden. Vem har gett människan tillåtelse att bestämma vilken "synd" som är värst? Varför ska det vara värre att stjäla än att snacka skit om någon? Enligt bibeln finns inte den rangordningen. Jag tror det är viktigt att (som det står i bibeln) kunna se bjälken i sitt eget öga innan man påpekar stickan i någon annans. Jag tror inte att en "okristen" är en sämre människa än en Kristen, tvärtom finns det många som är föredömen. Det jag tycker är obehagligt är de som missbrukar Guds namn (känns kanske igen från budorden), och rättfärdigar sina handlingar med hänvisning till Gud. Där har vi både Korståg och Knutby att dra paraleller till. När livet tar slut en dag så tror jag definitivt att en tvivlare som levt som en god medmänniska har bättre odds på himmelriket än en uttalat Kristen som sett ner på andra och satt sig själv i första hand... Så Jibberisch bara så du vet det, om vi råkar stå tillsammans någon gång och blicka ner över orört puder, Du får åka först! och frågan... Jag tror att det finns ondska i världen för att en kärleksfull Gud inte sätter förbud, bara rekommendationer och riktlinjer. Har du barn? Det har jag. Det finns väldigt mycket jag inte vill att mina barn ska göra, både nu när de är små och sen när de blir äldre. Men är det bättre att jag förbjuder dem att göra saker än att jag förklarar varför och rekommenderar dem att låta bli? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Tillbaka
Topp