Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="SethP" data-source="post: 140398" data-attributes="member: 53419"><p>Mikemorf: Jag tycker om dina resonemang om att religioner ofta har utnyttjats av spirituella parasiter(?!) för att hetsa olika trosuppfattningar och/eller grupper mot varandra, och här kan jag inte mer än instämma helt och fullt.</p><p></p><p>Att det finns goda troende kristna är jag helt övertygad om.. Det verkar du själv vara ett bevis på (verkar det som), särskilt när du skriver om att det även finns "okristna" som säkert är bättre moraliska föredömen än exempelvis Åke Green och Helge Fossmo. (Min egen jämförelse.) Men jag kan själv inte tolka *Bibelns* "kärleksfulle" Gud som annat än ganska småaktig och elak... Jesus å andra sidan är mer eller mindre en helt annan sak! Enligt mitt sätt att se det skiljer det otroligt mycket mellan Gamla testamentets Gud och det Nya testamentets Jesus, och hur detta går ihop finns det säkert en del teologiska svar på eller uppfattningar om. Själv har jag inte kunnat få ordning på det hela. För mig blir det ganska svårt att acceptera Jesus som min frälsare (och delvis som föredöme) på grund av att Jesus "tror på" Gud! ... Och dessutom på grund av historiens/människans förvanskningar av (eller rättare sagt bortseende från) hela kärleksbudskapet...</p><p></p><p>Jag väljer hellre att (försöka) leva efter det moraliska föredöme som man faktiskt *kan* utläsa ur exempelvis bergspredikan, utan att för den skull erkänna mig som troende kristen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="SethP, post: 140398, member: 53419"] Mikemorf: Jag tycker om dina resonemang om att religioner ofta har utnyttjats av spirituella parasiter(?!) för att hetsa olika trosuppfattningar och/eller grupper mot varandra, och här kan jag inte mer än instämma helt och fullt. Att det finns goda troende kristna är jag helt övertygad om.. Det verkar du själv vara ett bevis på (verkar det som), särskilt när du skriver om att det även finns "okristna" som säkert är bättre moraliska föredömen än exempelvis Åke Green och Helge Fossmo. (Min egen jämförelse.) Men jag kan själv inte tolka *Bibelns* "kärleksfulle" Gud som annat än ganska småaktig och elak... Jesus å andra sidan är mer eller mindre en helt annan sak! Enligt mitt sätt att se det skiljer det otroligt mycket mellan Gamla testamentets Gud och det Nya testamentets Jesus, och hur detta går ihop finns det säkert en del teologiska svar på eller uppfattningar om. Själv har jag inte kunnat få ordning på det hela. För mig blir det ganska svårt att acceptera Jesus som min frälsare (och delvis som föredöme) på grund av att Jesus "tror på" Gud! ... Och dessutom på grund av historiens/människans förvanskningar av (eller rättare sagt bortseende från) hela kärleksbudskapet... Jag väljer hellre att (försöka) leva efter det moraliska föredöme som man faktiskt *kan* utläsa ur exempelvis bergspredikan, utan att för den skull erkänna mig som troende kristen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åka för Jesus?
Tillbaka
Topp