Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Resmål
Åre
Åka med bara transceiver
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jarle" data-source="post: 1037274" data-attributes="member: 33485"><p>Man skulle kunna se det som att de som åker utanför kontrollerade områden (i Sverige den något vaga beskrivningen; områden som går att ta sig till och från genom att glida på åkdonet, eller något liknande (om det inte ändrats)) ingår i ett slags socialt kontrakt som säger att du är moraliskt skyldig att kunna hjälpa andra. Givetvis behöver man inte ingå i detta kontrakt, enklast att stå över torde vara att helt enkelt inte ha någon som helst utrustning. Har du transceiver bryter du mot detta kontrakt och således har inte heller någon annan skyldighet gentemot dig (nåja, det kan diskuteras, men det följer inte logiskt).</p><p></p><p>Om fallet är som så att de åker med enbart transceiver i anläggningens ansvarsområde är det en annan fråga. I detta fall blir det snarare en moralisk fråga huruvida passivitet vid en händelse är moraliskt förkastligt eller ej (vilket inte är helt lätt att svara på).</p><p></p><p>Med det sagt så kanske de individerna du iakttog har kunskap om hur lavinräddning fungerar, eller vilka sociala kontrakt man ingår i vid aktiviteten. Om så är fallet är de inte klandervärda, men borde upplysas om hur de bör agera.</p><p></p><p>Det finns även en rad andra anledningar till varför någon skulle åka enbart med transan, kanske av ren vana, trots att de inte har planerat att röra sig utanför pisterna (jag själv har transan liggandes i fickan, fastsnörad, föga troligt att jag orkar ta ur den om jag åker park en dag).</p><p></p><p>Implicerar ditt yttrande åkning utanför kontrollerade områden är det helt klart efterblivet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jarle, post: 1037274, member: 33485"] Man skulle kunna se det som att de som åker utanför kontrollerade områden (i Sverige den något vaga beskrivningen; områden som går att ta sig till och från genom att glida på åkdonet, eller något liknande (om det inte ändrats)) ingår i ett slags socialt kontrakt som säger att du är moraliskt skyldig att kunna hjälpa andra. Givetvis behöver man inte ingå i detta kontrakt, enklast att stå över torde vara att helt enkelt inte ha någon som helst utrustning. Har du transceiver bryter du mot detta kontrakt och således har inte heller någon annan skyldighet gentemot dig (nåja, det kan diskuteras, men det följer inte logiskt). Om fallet är som så att de åker med enbart transceiver i anläggningens ansvarsområde är det en annan fråga. I detta fall blir det snarare en moralisk fråga huruvida passivitet vid en händelse är moraliskt förkastligt eller ej (vilket inte är helt lätt att svara på). Med det sagt så kanske de individerna du iakttog har kunskap om hur lavinräddning fungerar, eller vilka sociala kontrakt man ingår i vid aktiviteten. Om så är fallet är de inte klandervärda, men borde upplysas om hur de bör agera. Det finns även en rad andra anledningar till varför någon skulle åka enbart med transan, kanske av ren vana, trots att de inte har planerat att röra sig utanför pisterna (jag själv har transan liggandes i fickan, fastsnörad, föga troligt att jag orkar ta ur den om jag åker park en dag). Implicerar ditt yttrande åkning utanför kontrollerade områden är det helt klart efterblivet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Resmål
Åre
Åka med bara transceiver
Tillbaka
Topp