Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Åka med DIN 10-20 bindningar el byta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JockeSki" data-source="post: 572462" data-attributes="member: 12644"><p>Håller med föregående talare. Man ska va rädd om knäna men Markerbindningen tror jag kommer tjuvsläppa i tid och otid. Markerbindningar med låga DIN har en tendens till att va jävligt opålitliga (iaf dom som var för några år sedan), speciellt vid hög fart i pist när man kör i nån knöl/puckel eller om man blir överraskad i nån puckelpist, då vill jag hellre ha kvar skidorna på fötterna för att ha möjligheten att rädda upp situationen. Släpper skidorna är man helt fucked (har skadat en axel och ett knä pga dåliga bindningar som släppte när dom absolut inte skulle göra det).</p><p></p><p>Själv väger jag 72 kg torrvikt och jag har mina Marker DIN 8-18 ställda på 13. Det är på gränsen till för mycket men dom släpper fortfarande vid stora crascher. Ska jag bara åka pist i Sverige så ställer jag ner dom mot 11-12.</p><p></p><p>En 8-18 (eller möjligtvis en rossignol/look DIN 15 eller 16) bindning hade nog varit optimalt men nu var ju inte det ett alternativ :P men med din vikt och åkstil skulle jag absolut hålla kvar vid Fischer FR17 och börja med lite lägre DIN, typ 11.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JockeSki, post: 572462, member: 12644"] Håller med föregående talare. Man ska va rädd om knäna men Markerbindningen tror jag kommer tjuvsläppa i tid och otid. Markerbindningar med låga DIN har en tendens till att va jävligt opålitliga (iaf dom som var för några år sedan), speciellt vid hög fart i pist när man kör i nån knöl/puckel eller om man blir överraskad i nån puckelpist, då vill jag hellre ha kvar skidorna på fötterna för att ha möjligheten att rädda upp situationen. Släpper skidorna är man helt fucked (har skadat en axel och ett knä pga dåliga bindningar som släppte när dom absolut inte skulle göra det). Själv väger jag 72 kg torrvikt och jag har mina Marker DIN 8-18 ställda på 13. Det är på gränsen till för mycket men dom släpper fortfarande vid stora crascher. Ska jag bara åka pist i Sverige så ställer jag ner dom mot 11-12. En 8-18 (eller möjligtvis en rossignol/look DIN 15 eller 16) bindning hade nog varit optimalt men nu var ju inte det ett alternativ :P men med din vikt och åkstil skulle jag absolut hålla kvar vid Fischer FR17 och börja med lite lägre DIN, typ 11. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Åka med DIN 10-20 bindningar el byta?
Tillbaka
Topp