Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Åka med DIN 10-20 bindningar el byta?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="TexMurphy" data-source="post: 572480" data-attributes="member: 73781"><p>Akta dig för freerides DIN hysteri.</p><p></p><p>Det finns riktiga hejare på bindingar här tillexempel MnO, honom skulle jag lyssna på över alla andra.</p><p></p><p>Det finns en tumregel och det är att Marker och Tyrolia bindningar bör ställas något (1-2) högre än Look och Salomon bindingar. Fischer bindningarna har jag för mig är Tyrolia.</p><p></p><p>Jag väger också 105 men är lite kortare 191. Nu så är det rätt svårt att jämnföra våra inställningar då jag åker i princip bara offpist. Körande i hård pist i hög fart resulterar i högre krafter än offpiståkning i djupsnö. Men jag kör inte på mer än 9-10 DIN på mina Look och Salomon bindingar.</p><p></p><p>Det finns en sak som i princip alltid glöms bort när det gäller bindingar. En person med små fötter har HÖGRE din inställning än en person med stora fötter.</p><p></p><p>En åkare som är 175cm lång, väger 75kg och har små fötter kan ha samma DIN inställning som en 190 lång, 100kg person med stora fötter.</p><p></p><p>Jag antar att du med din längd har rätt stora pjäxor. Så akta dig för tipsen i stil med "jag väger 70kg och kör på DIN 13 så du behöver minst din 18".</p><p></p><p>Om du kör lugnt i 90% av fallen och bara står på ibland då det är bra före och tomma pister så är det väl så att du snarare är en kategori 2 åkare än en kategori 3. Detta faktum sänker också DIN inställningen lite.</p><p></p><p>Tyvärr så är det nog så att varken Fisher eller Marker bindingen är optimal för dig. Jag vill inte säga vilken DIN inställning du skall köra på men är det så att det är...</p><p></p><p>*9 eller lägre så bör du nog plocka av Fischern</p><p>*10-11 så är nog Fischern för kraftfull och Markern pågränsen till för klen</p><p>*11-12 så är Markern för klen</p><p></p><p>Det absolut bästa för dig vore nog att köra på en Salomon eller Look DIN 14 bindning. Du kommer aldrig att behöva gå över 13-14 om du håller igen pga skada och dom går lågt nog för att kunna "fisåkas med".</p><p></p><p>Men som sagt hör med MnO han är den största auktoriteten här på bindingar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="TexMurphy, post: 572480, member: 73781"] Akta dig för freerides DIN hysteri. Det finns riktiga hejare på bindingar här tillexempel MnO, honom skulle jag lyssna på över alla andra. Det finns en tumregel och det är att Marker och Tyrolia bindningar bör ställas något (1-2) högre än Look och Salomon bindingar. Fischer bindningarna har jag för mig är Tyrolia. Jag väger också 105 men är lite kortare 191. Nu så är det rätt svårt att jämnföra våra inställningar då jag åker i princip bara offpist. Körande i hård pist i hög fart resulterar i högre krafter än offpiståkning i djupsnö. Men jag kör inte på mer än 9-10 DIN på mina Look och Salomon bindingar. Det finns en sak som i princip alltid glöms bort när det gäller bindingar. En person med små fötter har HÖGRE din inställning än en person med stora fötter. En åkare som är 175cm lång, väger 75kg och har små fötter kan ha samma DIN inställning som en 190 lång, 100kg person med stora fötter. Jag antar att du med din längd har rätt stora pjäxor. Så akta dig för tipsen i stil med "jag väger 70kg och kör på DIN 13 så du behöver minst din 18". Om du kör lugnt i 90% av fallen och bara står på ibland då det är bra före och tomma pister så är det väl så att du snarare är en kategori 2 åkare än en kategori 3. Detta faktum sänker också DIN inställningen lite. Tyvärr så är det nog så att varken Fisher eller Marker bindingen är optimal för dig. Jag vill inte säga vilken DIN inställning du skall köra på men är det så att det är... *9 eller lägre så bör du nog plocka av Fischern *10-11 så är nog Fischern för kraftfull och Markern pågränsen till för klen *11-12 så är Markern för klen Det absolut bästa för dig vore nog att köra på en Salomon eller Look DIN 14 bindning. Du kommer aldrig att behöva gå över 13-14 om du håller igen pga skada och dom går lågt nog för att kunna "fisåkas med". Men som sagt hör med MnO han är den största auktoriteten här på bindingar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Åka med DIN 10-20 bindningar el byta?
Tillbaka
Topp