Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Åka skidor efter knäskada
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Glisseur" data-source="post: 1292955" data-attributes="member: 13861"><p>Knäskador är så sjukt individuella och det som funkar för en person funkar inte överhuvudtaget för någon annan. Själv hör jag väl till den skaran som varit ganska lyckosam efter mina knäskador. Jag har dragit av bägge mina korsband, det första för 12 år sedan och det andra för 7 år sen. Meniskerna klarade sig i bägge fallen vilket mest troligt var min smala lycka. Jag har inte opererat något av knäna, bara kört rehab och levt på gamla meriter (alltså muskler runt knäna som byggts upp under många år). Numera kör jag utan någon form av skydd och kan köra på precis så hårt jag vill i all terräng utan att jag känner någon direkt smärta eller instabilitet. Jag håller inte på med klipphopp och sån skit längre så det sparar ju en hel del på kroppen såklart.</p><p></p><p>Efter mitt första korsband blev jag till och med ordinerad att åka skidor "lite lugnt" efter att svullnaden gått ner. När jag frågade om jag behövde en ortos sa ortopeden bara att "du behöver ingen men jag kan skriva ut en om det känns bättre för dig". Jag använde den tre gånger innan jag slängde in den i förrådet och till slut åkte den på tippen. Knä #2 var lite tjurigare eftersom jag fick en fraktur på tibiaplatån som gjorde att läkprocessen blev lite längre men där var jag tillbaka på snö till vintern efter.</p><p></p><p>Med allt det här sagt så är det bara du själv som kan avgöra vad du klarar av eller inte. Så var inte rädd för att pusha dina gränser lite åt gången för att se vad du och ditt knä klarar av, givetvis försiktigt till att börja med. En knäskada behöver inte betyda slutet på skidåkarlivet, tvärtemot vad många verkar tro (inklusive mig själv efter min första skada). Efter ett liv på skidor känner jag snudd fler personer som skadat knäna än som inte gjort det, och dom allra flesta är tillbaka på snö utan några större problem eller begränsningar.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Glisseur, post: 1292955, member: 13861"] Knäskador är så sjukt individuella och det som funkar för en person funkar inte överhuvudtaget för någon annan. Själv hör jag väl till den skaran som varit ganska lyckosam efter mina knäskador. Jag har dragit av bägge mina korsband, det första för 12 år sedan och det andra för 7 år sen. Meniskerna klarade sig i bägge fallen vilket mest troligt var min smala lycka. Jag har inte opererat något av knäna, bara kört rehab och levt på gamla meriter (alltså muskler runt knäna som byggts upp under många år). Numera kör jag utan någon form av skydd och kan köra på precis så hårt jag vill i all terräng utan att jag känner någon direkt smärta eller instabilitet. Jag håller inte på med klipphopp och sån skit längre så det sparar ju en hel del på kroppen såklart. Efter mitt första korsband blev jag till och med ordinerad att åka skidor "lite lugnt" efter att svullnaden gått ner. När jag frågade om jag behövde en ortos sa ortopeden bara att "du behöver ingen men jag kan skriva ut en om det känns bättre för dig". Jag använde den tre gånger innan jag slängde in den i förrådet och till slut åkte den på tippen. Knä #2 var lite tjurigare eftersom jag fick en fraktur på tibiaplatån som gjorde att läkprocessen blev lite längre men där var jag tillbaka på snö till vintern efter. Med allt det här sagt så är det bara du själv som kan avgöra vad du klarar av eller inte. Så var inte rädd för att pusha dina gränser lite åt gången för att se vad du och ditt knä klarar av, givetvis försiktigt till att börja med. En knäskada behöver inte betyda slutet på skidåkarlivet, tvärtemot vad många verkar tro (inklusive mig själv efter min första skada). Efter ett liv på skidor känner jag snudd fler personer som skadat knäna än som inte gjort det, och dom allra flesta är tillbaka på snö utan några större problem eller begränsningar. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Åka skidor efter knäskada
Tillbaka
Topp