"Åka Skidor" har full koll på den kanadensiska researchen, eller? Som vanligt sämst!

Soppan

Medlem
"Åka Skidor" har full koll på den kanadensiska researchen, eller? Som vanligt sämst!
Lyckades låna, från biblioteket, inte köp, usch nej, septemberutgåvan av Åka Skidor då det som varje år har något repotage om Kanada och dess orter. Precis som vanligt var catskiiing och heliskiing bäst i världen host sponsorresa host, dock nämde de att det kan vara rätt dyrt i detta numret Stort! När det kommer till skidorterna var det guld och vita skogar på de flesta ställen. Har inte vart överallt så kan inte uttala mig där, men en del ställen har besökts och där stämde det mesta in, förutom när det kommer till Banff.

Livfull stad med vibrerande partyliv, läs fullt av aussies som festar men inte åker puder :), har de helt rätt i. Samt att de finns tre skidorter Mt. Norquay, Sunshine Village och Lake Louise. Sen när de går in lite mer på detalj, verkar de fast besluta med att svartmåla Big 3. Då de fokuserat helt och hållet på Lake Louise (1 timme från Banff) där de faktsikt har rätt att snömängden är lite skral, runt 4-5 meter. Kalla temperaturer på -50 hade aldrig jag äran att vara med på, nästan -30 i några dagar dock, men oftast är det behagliga -10. Fördelen där är att det aldrig regnar eller kommer in tung snö. Lavinfara och kass åkning på hela berget under en längre tid är inget att oroa sig för med andra ord. Nått som tyvärr händer ibland i Whistler och andra kustnära områden. Det har något att göra med att Sunshine (och Lake Louise) är några av de högst belägna skidorter i Kanada, glömde bort den detaljen där ja... De hävdar även att det enda vettiga i Lake Louise är Delirium Drive, aldrig hört talas om. Dock 30 min bort i i Sunshine Village finns Delirium Dive, ett väldigt stort lättillgängligt och lavinkontrollerat område med brant och utmanande terräng. Sen att Sunshine får i snitt 9 meter snö per år var inte intressant att nämna. Dock mellan november och maj så snömängden per månad är inte i Niseko klass alltid. Vet inte om denna svartmålning och att inte ett knyst nämns om Sunshine beror på avskedningsskandalen. 4 väldigt rutinerade skidpatrullerare blev avskedade på stående fot då de frågat ut, vad det visade sig vara, ägarens son som åkte på ett avstängt och farligt område.

Men vad vet jag om hur Åka Skidor har upplevt denna gamla anrika skidort...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp