Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Hälsa
Åka skidor med meniskskada?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 106081" data-attributes="member: 13863"><p>Tjaa...</p><p></p><p>Rent spontant föreslår jag att du skippar knäböjen och satsar på fast häl. Hur duktig du än är, går det inte att komma ifrån att påfrestningarna på knäna är större vid telemarksåkning, speciellt på hårt och/eller slagit underlag.</p><p></p><p>Många skidåkare kör med mer eller mindre allvarliga knäskador, det gäller att köra med förnuft och inte utsätta sig för onödiga påfrestningar genom att lyssna på kroppens signaler. Så länge det inte smärtar är det normalt OK, när det börjar göra ont är det oftast klokt att sluta för dagen (även om det innebär vid lunchtid...)!</p><p></p><p>Jag kör sedan några år tillbaka med ledade knäskydd. Det är neoprenskydd som på varje sida har en ledad plastskena som stabiliserar knät vilket göra att knäna inte utsätts för onödiga belastningar i sidled. Jag kör dock inte med dem jämnt, utan bara när knäna börjar kännas slitna. </p><p></p><p>Medicinbiten tror jag inte på... däremot är jag övertygad om att vissa kosttillskott som tex Q10 snabbar upp återuppbyggnaden och är välgörande för slitna muskler och leder.</p><p></p><p>That´s all kids! / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 106081, member: 13863"] Tjaa... Rent spontant föreslår jag att du skippar knäböjen och satsar på fast häl. Hur duktig du än är, går det inte att komma ifrån att påfrestningarna på knäna är större vid telemarksåkning, speciellt på hårt och/eller slagit underlag. Många skidåkare kör med mer eller mindre allvarliga knäskador, det gäller att köra med förnuft och inte utsätta sig för onödiga påfrestningar genom att lyssna på kroppens signaler. Så länge det inte smärtar är det normalt OK, när det börjar göra ont är det oftast klokt att sluta för dagen (även om det innebär vid lunchtid...)! Jag kör sedan några år tillbaka med ledade knäskydd. Det är neoprenskydd som på varje sida har en ledad plastskena som stabiliserar knät vilket göra att knäna inte utsätts för onödiga belastningar i sidled. Jag kör dock inte med dem jämnt, utan bara när knäna börjar kännas slitna. Medicinbiten tror jag inte på... däremot är jag övertygad om att vissa kosttillskott som tex Q10 snabbar upp återuppbyggnaden och är välgörande för slitna muskler och leder. That´s all kids! / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Hälsa
Åka skidor med meniskskada?
Tillbaka
Topp