Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åkteknik: kantfäste
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 37747" data-attributes="member: 13863"><p>Från att tidigare varit en notorisk sladdare har jag de senaste åren gått från klarhet till klarhet och lägger numera klockrena skär på de flesta underlag (inte alla...). Jag har med stort intresse läst ovanstående inlägg och har några kommentarer.</p><p></p><p>1. Svängradie.</p><p>Visst kan en skidas svängradie påverkas av åkaren. Trist vore det väl annars. I normalfallet minskar svängradien med ökad vinkling av skidan. Vissa skidor är hårdflörtade medan andra villigt låter sig pressas till betydligt kortare svängar än vad den tekniska specifikationen anger. </p><p></p><p>2. Jämn belastning av skidan.</p><p>Jag har vidare konstaterat att många skidor villigt går in i svängen utan något markerat tryck på främre delen av skidan. Skidorna svänger helt enkelt enbart genom vinkling. Ger en mycket avslappnad och följsam åkning...</p><p></p><p>3. Vassa kanter.</p><p>En kort (hård) kraftigt skuren skida kräver i de flesta fall bra kanter för att fungera (åtminstone när det är lite hårdare i backen). Redan efter några dagar (i vissa fall timmar) kan kanterna vara så "slöa" att en ren sväng med lite "press" är omöjlig att genomföra. Välhängda och vassa kanter är ett måste!</p><p></p><p>MVH / MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 37747, member: 13863"] Från att tidigare varit en notorisk sladdare har jag de senaste åren gått från klarhet till klarhet och lägger numera klockrena skär på de flesta underlag (inte alla...). Jag har med stort intresse läst ovanstående inlägg och har några kommentarer. 1. Svängradie. Visst kan en skidas svängradie påverkas av åkaren. Trist vore det väl annars. I normalfallet minskar svängradien med ökad vinkling av skidan. Vissa skidor är hårdflörtade medan andra villigt låter sig pressas till betydligt kortare svängar än vad den tekniska specifikationen anger. 2. Jämn belastning av skidan. Jag har vidare konstaterat att många skidor villigt går in i svängen utan något markerat tryck på främre delen av skidan. Skidorna svänger helt enkelt enbart genom vinkling. Ger en mycket avslappnad och följsam åkning... 3. Vassa kanter. En kort (hård) kraftigt skuren skida kräver i de flesta fall bra kanter för att fungera (åtminstone när det är lite hårdare i backen). Redan efter några dagar (i vissa fall timmar) kan kanterna vara så "slöa" att en ren sväng med lite "press" är omöjlig att genomföra. Välhängda och vassa kanter är ett måste! MVH / MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åkteknik: kantfäste
Tillbaka
Topp