Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åkteknik: kantfäste
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Gubbf-n" data-source="post: 37755"><p>...funderar på är följande;</p><p>Hur gör du kära ArcTracer när du har fullt tryck på skidorna och växlar kant/sväng och vill öka trycket under nästa sväng? Till slut kommer dina knän, fötter och rumpa sitta ihop...</p><p>Vad jag förstår, vilket kanske inte är så mycket, är att en under en skärande sväng, byggs trycket upp på skidan för att på så vis få en kraftigare/snävare sväng. Under det här momentet uppstår en del krafter, vilka "hålls under kontroll" genom bl.a. att att luta sig samt att bygga upp ett tryck på skidan. Jag gör en jämförelse med exempelvis motorcykelkörning eller flygning, där motsvarande krafter verkar. Det går helt klart att växla sväng under motorcykelfärd med full sula, jag har själv gjort det för att dra ifrån några irriterande "besserwissar", men snyggt, enkelt och bra bli det inte. Jag är väldigt nyfiken på herr ArcTracers demonstration och jag ska se till och införskaffa en höghastighetskamera för att detaljstudera ovan nämnda herres knä...</p><p>SUCK! Det är nästan så att jag blir trött på mig själv, men bara nästan...</p><p>Hehe!</p><p>Hälsn. till alla</p><p>Gubbf-n!</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Gubbf-n, post: 37755"] ...funderar på är följande; Hur gör du kära ArcTracer när du har fullt tryck på skidorna och växlar kant/sväng och vill öka trycket under nästa sväng? Till slut kommer dina knän, fötter och rumpa sitta ihop... Vad jag förstår, vilket kanske inte är så mycket, är att en under en skärande sväng, byggs trycket upp på skidan för att på så vis få en kraftigare/snävare sväng. Under det här momentet uppstår en del krafter, vilka "hålls under kontroll" genom bl.a. att att luta sig samt att bygga upp ett tryck på skidan. Jag gör en jämförelse med exempelvis motorcykelkörning eller flygning, där motsvarande krafter verkar. Det går helt klart att växla sväng under motorcykelfärd med full sula, jag har själv gjort det för att dra ifrån några irriterande "besserwissar", men snyggt, enkelt och bra bli det inte. Jag är väldigt nyfiken på herr ArcTracers demonstration och jag ska se till och införskaffa en höghastighetskamera för att detaljstudera ovan nämnda herres knä... SUCK! Det är nästan så att jag blir trött på mig själv, men bara nästan... Hehe! Hälsn. till alla Gubbf-n! [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Övrigt
Allmänt skidsnack
Åkteknik: kantfäste
Tillbaka
Topp