Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ace_DG" data-source="post: 1031283" data-attributes="member: 12483"><p>Tror inte att du märker någon skillnad om du rundar av tip och tail, mitt tips är att du inte gör det. Skarpt hela vägen alltså! Funken har en ytterst moderat rocker, (tror Herr Luthman kallar det det "pistrocker"). Ev hjälper den något vid initiering av svängen, personligen har jag haft svårt att avgöra detta.</p><p></p><p>Svårighet att bryta svängen? Jag tror ärligt att det handlar mycket om åkteknik. Som du förmodligen redan känt så håller skidan carvet så länge du håller trycket och vinkeln på den aktuella kanten. Släpper du på trycket och minskar vinkeln så kan du på traditionellt sätt bryta svängen (ev hasa lite) eller byta kant och initiera en ny sväng. Labba lite med att släppa trycket mitt i sväng, alternativt gå från hasning vinkla upp/ lägga nytt tryck . Tror du kommer på det rätt snart.</p><p></p><p>Funken är mycket allsidig och går iland med det mesta teknikmässigt.</p><p></p><p>/Ace DG</p><p></p><p>På Funk 182 cm, grym allroundlagg!</p><p>(Mina är Slipade 88 grader sidokant, 0,5 grader hängning)</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ace_DG, post: 1031283, member: 12483"] Tror inte att du märker någon skillnad om du rundar av tip och tail, mitt tips är att du inte gör det. Skarpt hela vägen alltså! Funken har en ytterst moderat rocker, (tror Herr Luthman kallar det det "pistrocker"). Ev hjälper den något vid initiering av svängen, personligen har jag haft svårt att avgöra detta. Svårighet att bryta svängen? Jag tror ärligt att det handlar mycket om åkteknik. Som du förmodligen redan känt så håller skidan carvet så länge du håller trycket och vinkeln på den aktuella kanten. Släpper du på trycket och minskar vinkeln så kan du på traditionellt sätt bryta svängen (ev hasa lite) eller byta kant och initiera en ny sväng. Labba lite med att släppa trycket mitt i sväng, alternativt gå från hasning vinkla upp/ lägga nytt tryck . Tror du kommer på det rätt snart. Funken är mycket allsidig och går iland med det mesta teknikmässigt. /Ace DG På Funk 182 cm, grym allroundlagg! (Mina är Slipade 88 grader sidokant, 0,5 grader hängning) [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Tillbaka
Topp