Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hendryx" data-source="post: 1032404" data-attributes="member: 15848"><p>Hej Crusade och Ekroth...!</p><p></p><p>Här ska ni få ett par tipps av mig.</p><p>Istället för att dra av kanten fram och bak kan du hänga kanten mer där, Då blir skidan lite mindre aggressiv. Du kan också hänga kanten utmed hela skidan lite mer, det gör jag personligen.</p><p>Vad man också bör tänka på är att inte göra hårda stoppsladdar på breda skidor om det är aggressivt underlag, då är det lätt att få tugg...stanna istället på lite planare skidor.</p><p>Vad det gäller skidteknik är det bra att inte åka med hårt plöstryck på yttern, det gör att man destabiliserar knäleden och man får tugg lättare. För att få en stark och stadig yttersida ska man stå neutralt i pjäxan och stå med endast lätt böjt ben. Jag brukar säga att man inte ska "sitta" i pjäxorna utan stå i dom. Sedan finns det ett bra uttryck som de flesta förstår; Du ska inte bli knullad när du åker utan du ska knulla, med det menas att sitt inte djupt med höften utan res dig upp, då blir du stark i din position...stå i skelettet när du åker...</p><p>Där emot ska du ha ett lätt plöstryck på inner skidan...i princip ska du stå mitt över skidorna när du åker...du ska tänka att du ska kunna lyfta endera skidan i alla lägen utan att tappa balansen...skidorna ska vara mitt under dig.</p><p>Många tappar ofta inner skidan framför sig och yttern bakom sig...då är man ur balans och skidorna går inte optimalt...</p><p></p><p>här kan ni se en bra position...</p><p></p><p>[MEDIA=youtube]DxONSTiIB88[/MEDIA]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hendryx, post: 1032404, member: 15848"] Hej Crusade och Ekroth...! Här ska ni få ett par tipps av mig. Istället för att dra av kanten fram och bak kan du hänga kanten mer där, Då blir skidan lite mindre aggressiv. Du kan också hänga kanten utmed hela skidan lite mer, det gör jag personligen. Vad man också bör tänka på är att inte göra hårda stoppsladdar på breda skidor om det är aggressivt underlag, då är det lätt att få tugg...stanna istället på lite planare skidor. Vad det gäller skidteknik är det bra att inte åka med hårt plöstryck på yttern, det gör att man destabiliserar knäleden och man får tugg lättare. För att få en stark och stadig yttersida ska man stå neutralt i pjäxan och stå med endast lätt böjt ben. Jag brukar säga att man inte ska "sitta" i pjäxorna utan stå i dom. Sedan finns det ett bra uttryck som de flesta förstår; Du ska inte bli knullad när du åker utan du ska knulla, med det menas att sitt inte djupt med höften utan res dig upp, då blir du stark i din position...stå i skelettet när du åker... Där emot ska du ha ett lätt plöstryck på inner skidan...i princip ska du stå mitt över skidorna när du åker...du ska tänka att du ska kunna lyfta endera skidan i alla lägen utan att tappa balansen...skidorna ska vara mitt under dig. Många tappar ofta inner skidan framför sig och yttern bakom sig...då är man ur balans och skidorna går inte optimalt... här kan ni se en bra position... [MEDIA=youtube]DxONSTiIB88[/MEDIA] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Tillbaka
Topp