Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Bud66" data-source="post: 1032423" data-attributes="member: 12646"><p>Halloj!!</p><p>Jag vill komplettera Hendryx tekniktips lite:</p><p>Jag brukar tänka "telemarkssväng" när jag åker skidor. </p><p>Dvs. fram med ytterskidan så mycket jag kan samt bak med innerskidan så långt jag kan.</p><p>Precis som Hendryx säger, plöstryck på innern samt tom. lite hälpress på yttern. </p><p>Och försöka sträva efter att ha samma mellanrum mellan knäna som mellan fötterna. </p><p>Samt att ytterarmen följer med i svängen så att man inte får axel, arm och ytterhöft bakom sig. </p><p>Ett tips på detta är att börja öva detta i en blå eller grön backe..</p><p>Facit: bara att kolla på spåren i snön. </p><p>Dessa ska vara som en utlagd räls som är lika bred HELA vägen ner. </p><p></p><p>Edit: kolla filmen som Hendryx lagt ut, så menar jag att ytterarm, axel och höft ska vara i svängfasen.</p><p></p><p>Gällande hängning av kanter och kantvinklar så har jag testat lite olika.</p><p>(Inte på mina Funk, där kör jag (hittills) med 87,5/0,5)</p><p>Jag hade förmånen att testa Hendryx privata Kobra i Tandådalen och dessa hade en hängning på 2,5*. </p><p>Det är faktiskt en stor skillnad med en sån här kraftig hängning.</p><p>Skillnaden är främst i början av svängen då en skida med hög hängningsgrad inte alls drar in i sväng på ett lika aggressivt sätt som en skida med mindre hängningsgrad. </p><p>Och det känns faktiskt ganska behagligt, då jag anser att det är enklare att åka med successiv kantning om skidorna är mer hängda. </p><p>Nästa gång jag slipar mina Funk kommer dessa få 86,5* ytterkant samt 1,5* hängning. </p><p>Nackdelen, som jag ser det, är att skidorna blir lite mer "flytiga" och de kräver lite mer kantning för att ha samma isgrepp som en skida med mindre hängningsgrad.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Bud66, post: 1032423, member: 12646"] Halloj!! Jag vill komplettera Hendryx tekniktips lite: Jag brukar tänka "telemarkssväng" när jag åker skidor. Dvs. fram med ytterskidan så mycket jag kan samt bak med innerskidan så långt jag kan. Precis som Hendryx säger, plöstryck på innern samt tom. lite hälpress på yttern. Och försöka sträva efter att ha samma mellanrum mellan knäna som mellan fötterna. Samt att ytterarmen följer med i svängen så att man inte får axel, arm och ytterhöft bakom sig. Ett tips på detta är att börja öva detta i en blå eller grön backe.. Facit: bara att kolla på spåren i snön. Dessa ska vara som en utlagd räls som är lika bred HELA vägen ner. Edit: kolla filmen som Hendryx lagt ut, så menar jag att ytterarm, axel och höft ska vara i svängfasen. Gällande hängning av kanter och kantvinklar så har jag testat lite olika. (Inte på mina Funk, där kör jag (hittills) med 87,5/0,5) Jag hade förmånen att testa Hendryx privata Kobra i Tandådalen och dessa hade en hängning på 2,5*. Det är faktiskt en stor skillnad med en sån här kraftig hängning. Skillnaden är främst i början av svängen då en skida med hög hängningsgrad inte alls drar in i sväng på ett lika aggressivt sätt som en skida med mindre hängningsgrad. Och det känns faktiskt ganska behagligt, då jag anser att det är enklare att åka med successiv kantning om skidorna är mer hängda. Nästa gång jag slipar mina Funk kommer dessa få 86,5* ytterkant samt 1,5* hängning. Nackdelen, som jag ser det, är att skidorna blir lite mer "flytiga" och de kräver lite mer kantning för att ha samma isgrepp som en skida med mindre hängningsgrad. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Tillbaka
Topp