Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="K.Ström" data-source="post: 1047758" data-attributes="member: 45541"><p>Intressant diskussion! Är själv stor fan av Hendryx skidor och äger 2par Cash. Har mina slipade 88/0,5 och väger 95kg.Detta har blivit min enda skida så länge jag är i pisten. Är det en soft dag med polarna i backen så väljer jag Cash. Är det vårslush väljer jag cash. Är det blå is väljer jag Cash. Den funkar till allt och har totalt ändrat min syn på vad bredd på skidor är och gör för dess egenskaper.</p><p>Finns ingen annan skida vad jag prövat än så länge. Som man kan ta ut en solig vårmorgon. Lägga på kant och trycka tills armbågen är nere och utan oro kan fortsätta trycka genom soliga sorbe områden in i isen i skuggan och ut igen i samma skär. Bredden gör att det finns bärförmåga nog att generera g krafter i mjuka förhållanden och duckstancen och 50/50 trycket på skidorna (givetvis tillsammans med konstruktionen) gör att dom sitter som ett par skridskor på hårt "isigt" underlag. Man kan alltså trycka dom hur hårt som helst hela tiden och dom ger bara mer och mer tillbaka, hela tiden!</p><p>Så ok, kanske lite väl mycket "reklam" snack nu men det jag vill få fram är att du måste komma över den mentala barriären för bredden på skidorna och låta dig utnyttja skidornas egenskaper. </p><p>Jag tycker alltså inte du ska slipa bort dom fantastiska egenskaperna för att du upplever dom svår plogade och att dom blir svår sladdade då du får dom på skär. Det sistnämnda är just en egenskap du ska försöka utnyttja istället för att kämpa emot. När du väl åkt lite mer på dom och börjar få till det kommer allt jobbigt med dom att försvinna.</p><p></p><p>Men det här bara mina 5 små cent från en som kanske är lite väl skadad för kunna ge ett objektivt svar. Du gör givetvis som du själv vill.</p><p></p><p>Tyvärr är det ju ett halvår sen man stod på ett par skidor så att snacka teknik med mitt guldfisk minne är inte helt oproblematiskt. Kommer inte håg exakt hur jag går in i svängen men vet att jag är väldigt hjälpt av att skjuta fram ytterskidan i svängen(som ovan nämnt). Gör att man får bort det studdsandet som kan uppstå och skidorna sitter som en gjutna i isen. Jag strävar efter att stå 50/50 och kör med medvridning av överkroppen. Jag har aldrig brottom in i svängen eller vad man ska säga. Låter skidorna skjuta iväg och låter kroppsvikten ramla över och skidorna får tid att sätta sig innan jag börjar trycka till.</p><p>Viktigt för min del är också att blicken och hakan pekar dit jag ska. Exakt vad det beror på vet jag inte men skären har en tendens att bli bättre då.</p><p></p><p>Hoppas du blir nöjd och att du får till det med dina funkar hur du nu än väljer att slipa dom.</p><p>Lycka till.</p><p>/Kalle</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="K.Ström, post: 1047758, member: 45541"] Intressant diskussion! Är själv stor fan av Hendryx skidor och äger 2par Cash. Har mina slipade 88/0,5 och väger 95kg.Detta har blivit min enda skida så länge jag är i pisten. Är det en soft dag med polarna i backen så väljer jag Cash. Är det vårslush väljer jag cash. Är det blå is väljer jag Cash. Den funkar till allt och har totalt ändrat min syn på vad bredd på skidor är och gör för dess egenskaper. Finns ingen annan skida vad jag prövat än så länge. Som man kan ta ut en solig vårmorgon. Lägga på kant och trycka tills armbågen är nere och utan oro kan fortsätta trycka genom soliga sorbe områden in i isen i skuggan och ut igen i samma skär. Bredden gör att det finns bärförmåga nog att generera g krafter i mjuka förhållanden och duckstancen och 50/50 trycket på skidorna (givetvis tillsammans med konstruktionen) gör att dom sitter som ett par skridskor på hårt "isigt" underlag. Man kan alltså trycka dom hur hårt som helst hela tiden och dom ger bara mer och mer tillbaka, hela tiden! Så ok, kanske lite väl mycket "reklam" snack nu men det jag vill få fram är att du måste komma över den mentala barriären för bredden på skidorna och låta dig utnyttja skidornas egenskaper. Jag tycker alltså inte du ska slipa bort dom fantastiska egenskaperna för att du upplever dom svår plogade och att dom blir svår sladdade då du får dom på skär. Det sistnämnda är just en egenskap du ska försöka utnyttja istället för att kämpa emot. När du väl åkt lite mer på dom och börjar få till det kommer allt jobbigt med dom att försvinna. Men det här bara mina 5 små cent från en som kanske är lite väl skadad för kunna ge ett objektivt svar. Du gör givetvis som du själv vill. Tyvärr är det ju ett halvår sen man stod på ett par skidor så att snacka teknik med mitt guldfisk minne är inte helt oproblematiskt. Kommer inte håg exakt hur jag går in i svängen men vet att jag är väldigt hjälpt av att skjuta fram ytterskidan i svängen(som ovan nämnt). Gör att man får bort det studdsandet som kan uppstå och skidorna sitter som en gjutna i isen. Jag strävar efter att stå 50/50 och kör med medvridning av överkroppen. Jag har aldrig brottom in i svängen eller vad man ska säga. Låter skidorna skjuta iväg och låter kroppsvikten ramla över och skidorna får tid att sätta sig innan jag börjar trycka till. Viktigt för min del är också att blicken och hakan pekar dit jag ska. Exakt vad det beror på vet jag inte men skären har en tendens att bli bättre då. Hoppas du blir nöjd och att du får till det med dina funkar hur du nu än väljer att slipa dom. Lycka till. /Kalle [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Tillbaka
Topp