Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="K.Ström" data-source="post: 1047777" data-attributes="member: 45541"><p>Fasiken, nu har tankarna börjat snurra och skid suget smyger sig på. Dom senaste timmarna har jag suttit och väckt mitt guldfiskminne till liv om hur jag rör mig genom en sväng. Har kommit fram till följande förlopp.</p><p>Jag är som tidigare sagt ganska långsam från sväng till sväng tror jag. Ut ur svängen får skidorna bara dra iväg medan jag långsamt börjar luta innåt i nästa sväng. Här gäller det att jag har med hela överkroppen, ytter armen, hakan, blicken dit jag vill för att få benen och knäna i rätt vinkel. Låter skidorna fortsätta utåt och låter dom liksom ta sin plats eller vad man ska säga medan jag fortsätter att falla innåt och börjar med att sätta tryck på innerbenet (Har slutat med att trycka knät innåt för har jag bara hela kroppen med mig här nu så sitter resten.) När innerbenet sitter så är det bara att trycka till och skjuta fram ytterbenet och bara hålla emot och åka med på en helt underbar resa. Trycket på ytterbenet kommer ju av sig själv. Kommer inte ihåg om jag trycker mot plösen med innerbenet när jag går in i svängen eller om jag står neutralt. Ytterbenet skjuter jag iaf fram så långt jag bara förmår men vill mena att jag står på hela foten.</p><p>Hela svängen beror alltså på ingången till den. Kanske är en förklaring till varför jag kan bli lite långsam från kant till kant också. Att försöka sätta tryck på innerbenet mitt i svängen är lönlöst. Eller det känns lönlöst i alla fall. Någon klarar det säkert men inte jag. Varför det är så vet jag inte men kan bero på att jag liksom inte riktigt fått med kroppen.</p><p>Hoppas det förklarar lite av hur jag tänker och gör för att få 50/50 trycket. Men givetvis blir allt svårare desto fortare och desto brantare det blir. Men det blir det ju även svårare att få fast ytterskidan i ett rent skär med.</p><p>Det jag ville få fram med "soff tricket" va att jag menar att det kan kännas i benen som att inte riktigt trycket finns där på innerskidan men att det faktiskt finns där ändå. För jag får heller aldrig samma känsla i båda benen som när man står upprätt med båda.</p><p></p><p></p><p> [USER=16507]@MM[/USER] Angående bredden och carving vettefan. Jag vet att det hjälper att hålla emot vid lösare underlag och att man slipper köra i innerspännerna på skon ner i snön och tryna på grund av det. Att man lättare skulle skjuta upp skidorna vid bakvikt vet jag inte om jag törs hålla med om. Det vill jag mer knyta till olika skidor än just bredden. </p><p>Jag kör ju duck och hur vida det trollar bort bredd eller inte kan nog diskuteras. Men det hjälper till att få benen i rätt vinkel och på så vis blir åkningen enklare. Sen står man för jävla skönt med duck montering.</p><p></p><p></p><p>Fan nu blev det en smärre novell igen. Ingen av er som ska upp på någon skidtestar helg så vi kan diskutera detta över en öl på något trevligt ställe än sitta här och knacka in ord i rutan med stela svetsar fingrar för att sedan ändå inte riktigt få fram det man vill!?</p><p></p><p>//Kalle</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="K.Ström, post: 1047777, member: 45541"] Fasiken, nu har tankarna börjat snurra och skid suget smyger sig på. Dom senaste timmarna har jag suttit och väckt mitt guldfiskminne till liv om hur jag rör mig genom en sväng. Har kommit fram till följande förlopp. Jag är som tidigare sagt ganska långsam från sväng till sväng tror jag. Ut ur svängen får skidorna bara dra iväg medan jag långsamt börjar luta innåt i nästa sväng. Här gäller det att jag har med hela överkroppen, ytter armen, hakan, blicken dit jag vill för att få benen och knäna i rätt vinkel. Låter skidorna fortsätta utåt och låter dom liksom ta sin plats eller vad man ska säga medan jag fortsätter att falla innåt och börjar med att sätta tryck på innerbenet (Har slutat med att trycka knät innåt för har jag bara hela kroppen med mig här nu så sitter resten.) När innerbenet sitter så är det bara att trycka till och skjuta fram ytterbenet och bara hålla emot och åka med på en helt underbar resa. Trycket på ytterbenet kommer ju av sig själv. Kommer inte ihåg om jag trycker mot plösen med innerbenet när jag går in i svängen eller om jag står neutralt. Ytterbenet skjuter jag iaf fram så långt jag bara förmår men vill mena att jag står på hela foten. Hela svängen beror alltså på ingången till den. Kanske är en förklaring till varför jag kan bli lite långsam från kant till kant också. Att försöka sätta tryck på innerbenet mitt i svängen är lönlöst. Eller det känns lönlöst i alla fall. Någon klarar det säkert men inte jag. Varför det är så vet jag inte men kan bero på att jag liksom inte riktigt fått med kroppen. Hoppas det förklarar lite av hur jag tänker och gör för att få 50/50 trycket. Men givetvis blir allt svårare desto fortare och desto brantare det blir. Men det blir det ju även svårare att få fast ytterskidan i ett rent skär med. Det jag ville få fram med "soff tricket" va att jag menar att det kan kännas i benen som att inte riktigt trycket finns där på innerskidan men att det faktiskt finns där ändå. För jag får heller aldrig samma känsla i båda benen som när man står upprätt med båda. [USER=16507]@MM[/USER] Angående bredden och carving vettefan. Jag vet att det hjälper att hålla emot vid lösare underlag och att man slipper köra i innerspännerna på skon ner i snön och tryna på grund av det. Att man lättare skulle skjuta upp skidorna vid bakvikt vet jag inte om jag törs hålla med om. Det vill jag mer knyta till olika skidor än just bredden. Jag kör ju duck och hur vida det trollar bort bredd eller inte kan nog diskuteras. Men det hjälper till att få benen i rätt vinkel och på så vis blir åkningen enklare. Sen står man för jävla skönt med duck montering. Fan nu blev det en smärre novell igen. Ingen av er som ska upp på någon skidtestar helg så vi kan diskutera detta över en öl på något trevligt ställe än sitta här och knacka in ord i rutan med stela svetsar fingrar för att sedan ändå inte riktigt få fram det man vill!? //Kalle [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Tillbaka
Topp