Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="fransosen" data-source="post: 1053391" data-attributes="member: 66849"><p>Åkteknik är ju alltid mer eller mindre samma med små justeringar beroende på skidorna. </p><p>Vad jag ville komma fram till var att man kan köra moderna offpistskidor med rocker (och modern taper, etc) på ett mer lekfullt sätt. Som att hänga bak vikten för att komma över hinder, med andra ord en ollie som du nämnde, blir mycket enklare och smidigare när du får den lite stabilare plattformen. </p><p>Mycket av åkningen lokalt är skogsåkning i brant terräng med drops och annat kul. Raka, breda skidor med fullrocker är det som gäller och åkstilen är lekfull och skitsnabb. Enkelheten att vrida runt skidorna, kontrollera fart med speedchecks och slides och manövrera kvickt har ändrat åkstilen här. Många är racetränade sen de var små och har mycket bra grundteknik som de faller tillbaka på i öppnare terräng, men ser andra möjligheter i åkningen i mer varierad terräng. Där tycker jag att vitsen med rockerskidor med modern shape (tänk 4frnt hoji, raven, sgn togga, sslomon rocker2 122, osv) är att en sån åkstil som är enormt krävande blir mer lättilgänglig, samtidigt som de bästa kan utvecklas mer.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="fransosen, post: 1053391, member: 66849"] Åkteknik är ju alltid mer eller mindre samma med små justeringar beroende på skidorna. Vad jag ville komma fram till var att man kan köra moderna offpistskidor med rocker (och modern taper, etc) på ett mer lekfullt sätt. Som att hänga bak vikten för att komma över hinder, med andra ord en ollie som du nämnde, blir mycket enklare och smidigare när du får den lite stabilare plattformen. Mycket av åkningen lokalt är skogsåkning i brant terräng med drops och annat kul. Raka, breda skidor med fullrocker är det som gäller och åkstilen är lekfull och skitsnabb. Enkelheten att vrida runt skidorna, kontrollera fart med speedchecks och slides och manövrera kvickt har ändrat åkstilen här. Många är racetränade sen de var små och har mycket bra grundteknik som de faller tillbaka på i öppnare terräng, men ser andra möjligheter i åkningen i mer varierad terräng. Där tycker jag att vitsen med rockerskidor med modern shape (tänk 4frnt hoji, raven, sgn togga, sslomon rocker2 122, osv) är att en sån åkstil som är enormt krävande blir mer lättilgänglig, samtidigt som de bästa kan utvecklas mer. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik med rocker?
Tillbaka
Topp