Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Ola_Rockberg" data-source="post: 619208" data-attributes="member: 79"><p>Kfba: blanda inte begreppen så mycket. Gör det enkelt och lyssna på yonas. Man strävar aldrig efter framvikt i skidåkning ... även om en duktig skidåkare kan uppleva att de är framåt ... men tyvärr, inte ens Anja eller någon annan har framvikt. Däremot är de "framåt" i förhållande till att vara i bakvikt. Alla pratar om "att komma fram" och det är ett bara en psykologisk känslofaktor som tränare, skidlärare använder för att få skidåkaren att faktiskt hamna mitt på skidan, precis som yonas är inne på. </p><p></p><p>Jag har metoder i backen där skidåkare får lov att stå stilla och känna hur det känns att vara mitt på skidan. När de står mitt på grejerna upplever de att de har framvikt, men faktum kvarstår, de är faktiskt mitt på skidan. </p><p></p><p>Offpist är inget hokuspokus. Reine Barkered, Henrik Winstedt mfl plockar sin skidteknik från den vanliga skidbacken till offpisten ... med kanske vissa små justeringar. Detta är grundläget, sedan finns det alltid undantag, där snökonsistensen kräver specialåtgärder men skidåkningen utgår ändå alltid från den "vanliga" skidåkningen. </p><p></p><p>Det går alltså alldeles utmärkt att träna och förbereda sig för offpist i den vanliga backen.</p><p></p><p>Alla duktiga "vanliga" skidåkare har oerhört när aatt bli bra i offpist på diverse underlag.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Ola_Rockberg, post: 619208, member: 79"] Kfba: blanda inte begreppen så mycket. Gör det enkelt och lyssna på yonas. Man strävar aldrig efter framvikt i skidåkning ... även om en duktig skidåkare kan uppleva att de är framåt ... men tyvärr, inte ens Anja eller någon annan har framvikt. Däremot är de "framåt" i förhållande till att vara i bakvikt. Alla pratar om "att komma fram" och det är ett bara en psykologisk känslofaktor som tränare, skidlärare använder för att få skidåkaren att faktiskt hamna mitt på skidan, precis som yonas är inne på. Jag har metoder i backen där skidåkare får lov att stå stilla och känna hur det känns att vara mitt på skidan. När de står mitt på grejerna upplever de att de har framvikt, men faktum kvarstår, de är faktiskt mitt på skidan. Offpist är inget hokuspokus. Reine Barkered, Henrik Winstedt mfl plockar sin skidteknik från den vanliga skidbacken till offpisten ... med kanske vissa små justeringar. Detta är grundläget, sedan finns det alltid undantag, där snökonsistensen kräver specialåtgärder men skidåkningen utgår ändå alltid från den "vanliga" skidåkningen. Det går alltså alldeles utmärkt att träna och förbereda sig för offpist i den vanliga backen. Alla duktiga "vanliga" skidåkare har oerhört när aatt bli bra i offpist på diverse underlag. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp