Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Turisten" data-source="post: 619444" data-attributes="member: 80990"><p>Kul tråd och många bra tankar som även jag numera håller med om. Jag har blivit "upplyst", he he senaste veckorna. Gick en kurs/träningsläger för riktigt duktiga åkare i dec som egentligen mest tog upp carving och positionen, där vi även hade timvis med analyser av oss själva och olika wc åkare samt Henke, Sverre osv. ang offpist åkning. Innan dess trodde jag (som alla mina kompisar) att det var en helt egen teknik och så bygger den på en bra och ren grundteknik, med en centrerad position. Intressant! Här har man lyssnat på polarna om hur de gör, nu är ett så mycket lättare. Köpte en bok och dvd om skidteknik på kursen (rekommenderar den av hela mitt hjärta, över 100 sidor full med bilder och tekniktips, www.youturn.eu ) Tre saker som boken förklarade som fick min åkning i lössnön ett funka perfekt.</p><p></p><p>Underlaget; att vara försiktig och mjuk med underlaget, genom att inte göra hastiga rörelser utan svänga lite större, lugnare och mer i fallinjen blir åkningen mer följsam, Jag slipper liksom det där ojämna trycket från förr. Eftersom man sjunker ned i underlaget så tar det lite längre tid att skapa kraft i skidan, så nu mera är jag lite försiktigare i inledningen av svängen och håller i krafterna mer efterfallinjen, (lite tvärt emot carving).</p><p></p><p>Hålla emot inte trycka; En skillnad som jag fick lära mig som funkar är kanske ordbajseri men gav mig en otrolig kick både i pisten men framförallt i lössnön. Jag håller emot kraften och styr skidorna istället för att trycka så mycket på skidorna, ger en mycket lugnare sväng. Detta tycker jag är en stor skillnad mellan pist och lössnö, i pisten trycker man emot underlaget för att böja skidorna, i lössnön är jag mycket mer soft och vinklar och styr skidorna, egentligen lite samma som ovan…</p><p></p><p>Att våga öka farten och släppa ut skidorna lite mer åt sidorna (mer än förr) då kom min sväng automatiskt, det är samma sak som att låta tyngdpunkten falla in mot svängens centrum. När jag gör detta slipper jag tänka på viktfördelningen eftersom den sker naturligt, ju snävare sväng desto mer kraft på yttersidan. Det ända son är viktig då är att jag jobbar med skidorna som två tvillingar där den ena är starkare och håller emot mer kraft. Förr när jag stod mer lika på skidorna kände jag mig stel och att skidorna var mer rakt under kroppen (statisk balans) och svängarna kom ofta inte av sig själva jag fick jobba ganska mycket upp och ned och vrida kroppen när det var svårare, nu sker detta mer naturligt och jag kan stå mer centrerat på foten genom svängarna. </p><p>Det finns massor av mera tips för lössnö, puckel och pisten i boken jag köpte, finns en del tips på deras hemsida också. Hoppas något gav dig en större klarhet.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Turisten, post: 619444, member: 80990"] Kul tråd och många bra tankar som även jag numera håller med om. Jag har blivit "upplyst", he he senaste veckorna. Gick en kurs/träningsläger för riktigt duktiga åkare i dec som egentligen mest tog upp carving och positionen, där vi även hade timvis med analyser av oss själva och olika wc åkare samt Henke, Sverre osv. ang offpist åkning. Innan dess trodde jag (som alla mina kompisar) att det var en helt egen teknik och så bygger den på en bra och ren grundteknik, med en centrerad position. Intressant! Här har man lyssnat på polarna om hur de gör, nu är ett så mycket lättare. Köpte en bok och dvd om skidteknik på kursen (rekommenderar den av hela mitt hjärta, över 100 sidor full med bilder och tekniktips, www.youturn.eu ) Tre saker som boken förklarade som fick min åkning i lössnön ett funka perfekt. Underlaget; att vara försiktig och mjuk med underlaget, genom att inte göra hastiga rörelser utan svänga lite större, lugnare och mer i fallinjen blir åkningen mer följsam, Jag slipper liksom det där ojämna trycket från förr. Eftersom man sjunker ned i underlaget så tar det lite längre tid att skapa kraft i skidan, så nu mera är jag lite försiktigare i inledningen av svängen och håller i krafterna mer efterfallinjen, (lite tvärt emot carving). Hålla emot inte trycka; En skillnad som jag fick lära mig som funkar är kanske ordbajseri men gav mig en otrolig kick både i pisten men framförallt i lössnön. Jag håller emot kraften och styr skidorna istället för att trycka så mycket på skidorna, ger en mycket lugnare sväng. Detta tycker jag är en stor skillnad mellan pist och lössnö, i pisten trycker man emot underlaget för att böja skidorna, i lössnön är jag mycket mer soft och vinklar och styr skidorna, egentligen lite samma som ovan… Att våga öka farten och släppa ut skidorna lite mer åt sidorna (mer än förr) då kom min sväng automatiskt, det är samma sak som att låta tyngdpunkten falla in mot svängens centrum. När jag gör detta slipper jag tänka på viktfördelningen eftersom den sker naturligt, ju snävare sväng desto mer kraft på yttersidan. Det ända son är viktig då är att jag jobbar med skidorna som två tvillingar där den ena är starkare och håller emot mer kraft. Förr när jag stod mer lika på skidorna kände jag mig stel och att skidorna var mer rakt under kroppen (statisk balans) och svängarna kom ofta inte av sig själva jag fick jobba ganska mycket upp och ned och vrida kroppen när det var svårare, nu sker detta mer naturligt och jag kan stå mer centrerat på foten genom svängarna. Det finns massor av mera tips för lössnö, puckel och pisten i boken jag köpte, finns en del tips på deras hemsida också. Hoppas något gav dig en större klarhet. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp