Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="4800" data-source="post: 619751" data-attributes="member: 71120"><p>Skidteknik i off pist kontra pist.</p><p></p><p>Hm. Det beror ju lite på vad off pisten bjuder för före....rätt stor skillnad på att carva nypistad röd backe och att köra branta topptursåk med bristande skare under fötterna.</p><p></p><p>Men i de flesta fall är det samma teknik i både off pist och pist.Ett bra knep för att få trycket rätt på skidan när man åker utanför pisten är att se till att hela tiden ha händerna där man kan se dom. Alltså framför kroppens tyngdpunkt. Då kommer man automatiskt rätt på skidan. Detta gäller ju förstås även i pisten. </p><p></p><p>En annan sak är förstås överkroppens position. Axlarna ska vara paralella med backen. Detta gäller både på och utanför pisten. </p><p></p><p>Skillnader finns, anser jag, i linjeval. Utanför pisten kan du använda fallinjen mycket mer för att hålla uppe ditt momentum. Det är ju det som är hela vitsen med puder. Du kan åka aggressivt i fallinjen och pow pow snön sväljer din fart. </p><p></p><p>Skillnader finns också i fråga om vertikal arbete. I djupt puder pumpar jag mer. Men jag åker ju å andra sidan på lätta topptursskidor.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="4800, post: 619751, member: 71120"] Skidteknik i off pist kontra pist. Hm. Det beror ju lite på vad off pisten bjuder för före....rätt stor skillnad på att carva nypistad röd backe och att köra branta topptursåk med bristande skare under fötterna. Men i de flesta fall är det samma teknik i både off pist och pist.Ett bra knep för att få trycket rätt på skidan när man åker utanför pisten är att se till att hela tiden ha händerna där man kan se dom. Alltså framför kroppens tyngdpunkt. Då kommer man automatiskt rätt på skidan. Detta gäller ju förstås även i pisten. En annan sak är förstås överkroppens position. Axlarna ska vara paralella med backen. Detta gäller både på och utanför pisten. Skillnader finns, anser jag, i linjeval. Utanför pisten kan du använda fallinjen mycket mer för att hålla uppe ditt momentum. Det är ju det som är hela vitsen med puder. Du kan åka aggressivt i fallinjen och pow pow snön sväljer din fart. Skillnader finns också i fråga om vertikal arbete. I djupt puder pumpar jag mer. Men jag åker ju å andra sidan på lätta topptursskidor. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp