Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 620913" data-attributes="member: 93453"><p>Personligen anser jag att bankning (tippa inåt med hela kroppen) och angulering (vika höften inåt) båda har sitt syfte i olika sammanhang. I en skidskolesväng i grön backe måste man angulera mycket eftersom farten inte räcker till för särskilt mycket bankning. I en skärande störtloppssväng i 140 är det nästan bara bankning, eftersom angulering skulle ge upphov till krafter man inte kan klara av.</p><p></p><p>Det som saknas i denna bild är dynamiken. Följande två exempel är ganska typiskt vad man kan se ute i backarna tycker jag. Det första är ett dåligt exempel och det andra ett bra</p><p></p><p>Åkaren börjar svängen genom att kanta ganska lite, antagligen med lite angulering genom höft så att det är ca 50% vikt på båda skidorna. Skidorna börjar svänga men ganska lite eftersom både trycket och kantningen är relativt begränsade. Åkaren står statiskt kvar i samma position och skidorna börjar gradvis svänga mer eftersom det blir mer tryck ju senare i faserna man kommer pga av lutningen. Åkaren lutar sig inte nämvärt mycket mer inåt i svängen och därför ökar trycket på ytterskidan pga av centripetalkraften. I slutet av svängen blir då trycket procentuellt och absolut stort, och svängen är som djupast. Eftersom åkaren kantar ganska lite är risken stor att skidorna då börjar sladda, särskilt om en del av vikten är kvar på innerskidan. Alternativt avlastar åkaren skidorna för att undvika sladd, och då blir svängen ännu grundare. Vid friåkning i brant terräng leder detta ofta till okontrollerat hög hastighet och grunda svängar. Med portar leder det till sladd i slutet av svängen. Detta blir helt fel eftersom man ska sträva att ha all sladd ovanför fallinjen, om sladd behövs, dvs.</p><p></p><p>Men det är också en god cirkel för dom som bemästrar en dynamisk sväng.</p><p>Om man tidigt får böj på skidan så kan man luta sig mer inåt i svängen pga av den snävare svängradien, och det i sin tur leder till att skidan böjs ytterligare, och så vidare i en positiv återkoppling.</p><p>För att tidigt få böj på skidan ska man alltså ha så mycket tryck som möjligt på ytterbenet, med bra plöstryck. dvs man ska i svängväxlingen ha böjda ben och sedan räta på benen när man går in i fas 1, framför allt ytterbenet. Ju mer man trycker med ytterbenet desto mer böjs skidan och desto mer kan man luta sig inåt i svängen. </p><p>Extra tryck i fas 1 ökar också farten. Jämför tex ett skate-skär. Detta kan vara bra i flack terräng. </p><p></p><p>Hm, det kanske blev lite off topic men det mesta har liknelser i offpist också.</p><p></p><p>ps, jag läste Uturn boken för ett tag sedan, och det är bland dom bättre jag läst.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 620913, member: 93453"] Personligen anser jag att bankning (tippa inåt med hela kroppen) och angulering (vika höften inåt) båda har sitt syfte i olika sammanhang. I en skidskolesväng i grön backe måste man angulera mycket eftersom farten inte räcker till för särskilt mycket bankning. I en skärande störtloppssväng i 140 är det nästan bara bankning, eftersom angulering skulle ge upphov till krafter man inte kan klara av. Det som saknas i denna bild är dynamiken. Följande två exempel är ganska typiskt vad man kan se ute i backarna tycker jag. Det första är ett dåligt exempel och det andra ett bra Åkaren börjar svängen genom att kanta ganska lite, antagligen med lite angulering genom höft så att det är ca 50% vikt på båda skidorna. Skidorna börjar svänga men ganska lite eftersom både trycket och kantningen är relativt begränsade. Åkaren står statiskt kvar i samma position och skidorna börjar gradvis svänga mer eftersom det blir mer tryck ju senare i faserna man kommer pga av lutningen. Åkaren lutar sig inte nämvärt mycket mer inåt i svängen och därför ökar trycket på ytterskidan pga av centripetalkraften. I slutet av svängen blir då trycket procentuellt och absolut stort, och svängen är som djupast. Eftersom åkaren kantar ganska lite är risken stor att skidorna då börjar sladda, särskilt om en del av vikten är kvar på innerskidan. Alternativt avlastar åkaren skidorna för att undvika sladd, och då blir svängen ännu grundare. Vid friåkning i brant terräng leder detta ofta till okontrollerat hög hastighet och grunda svängar. Med portar leder det till sladd i slutet av svängen. Detta blir helt fel eftersom man ska sträva att ha all sladd ovanför fallinjen, om sladd behövs, dvs. Men det är också en god cirkel för dom som bemästrar en dynamisk sväng. Om man tidigt får böj på skidan så kan man luta sig mer inåt i svängen pga av den snävare svängradien, och det i sin tur leder till att skidan böjs ytterligare, och så vidare i en positiv återkoppling. För att tidigt få böj på skidan ska man alltså ha så mycket tryck som möjligt på ytterbenet, med bra plöstryck. dvs man ska i svängväxlingen ha böjda ben och sedan räta på benen när man går in i fas 1, framför allt ytterbenet. Ju mer man trycker med ytterbenet desto mer böjs skidan och desto mer kan man luta sig inåt i svängen. Extra tryck i fas 1 ökar också farten. Jämför tex ett skate-skär. Detta kan vara bra i flack terräng. Hm, det kanske blev lite off topic men det mesta har liknelser i offpist också. ps, jag läste Uturn boken för ett tag sedan, och det är bland dom bättre jag läst. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp