Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="FF" data-source="post: 803133" data-attributes="member: 40931"><p>För det första har jag noll koll på alla termer och så och har ingen skolning i skidteknik, så ni tänker på det när ni läser det här inlägget:</p><p></p><p>Om jag tänker på hur den person jag känner som har bäst teknik, ser ut när han kör skidor och vad som kännetäcknar hans åkning, är det position. Riktigt klassisk skidlärar-stance. Lagom böjda ben - varken köttbullestance eller flygande vråken. Ser ut ungefär som Aurelien Ducroz när han kör. Det ser korfattat ut som att han aldrig bråkar med skidorna. Armarna avslapnat lätt framåt, för det mesta i samma vinkel helt utan flax.</p><p></p><p>Med position menar jag att han oavsett före strävar (och lyckas nästan alltid) stå rakt på skidan. Man ser han inte försöker kränga runt skidorna, utan använder ett sunt vertikalarbete för att få av vikten från skidorna ändra riktning på skidorna, för att sen lägga på trycket i den nya svängen, och sen upprepa.</p><p></p><p>Med vertikalarbete menar jag att han med hjälp av en bra position mitt på skidan trycker till lagom hårt i en sväng och får därmed ett returkast. Returkastet används till att ändra riktning på skidorna och därefter lägger man på nytt tryck i den nya riktningen och så får man ett nytt returkast osv. Skidorna är ganska tätt ihop och detta gäller alltså offpistkörning i i princip allt före i "normala" farter. </p><p></p><p>I hög fart och stora svängar blir det lite annorlunda och åkningen blir mer lik att bränna på rejält i pisten typ. Skidorna i fallinjen och göra stora svängar med mjuka övergångar mellan svängarna. Detta är mycket svårare att göra kontrollerat, men moderna skidor som är breda och har lite rocker underlättar mycket. Det är det här du ser dom göra i film på mer öppna puderfält. När dom kör skog osv använder dom den traditionella tekniken jag beskrev ovan med vertikalarbete.</p><p></p><p>Aurelien åker naturligtvis på en annan nivå och pressar därmed gränserna för hans teknik och vad som är möjligt på skidor så han flaxar lite mer generellt, men kolla tex 4:17-4:29 [MEDIA=youtube]PfoOPY5VhZo[/MEDIA]</p><p></p><p>Kolla också Arne Backstrom's fantastiska åkning (RIP). Den här videon var nog bättre än den förra ser jag nu. [MEDIA=youtube]-MWgnwxzpLc[/MEDIA]</p><p></p><p>Arne i stora snygga svängar i uppkörd offpist: [MEDIA=youtube]4bic_SPEjow[/MEDIA]</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="FF, post: 803133, member: 40931"] För det första har jag noll koll på alla termer och så och har ingen skolning i skidteknik, så ni tänker på det när ni läser det här inlägget: Om jag tänker på hur den person jag känner som har bäst teknik, ser ut när han kör skidor och vad som kännetäcknar hans åkning, är det position. Riktigt klassisk skidlärar-stance. Lagom böjda ben - varken köttbullestance eller flygande vråken. Ser ut ungefär som Aurelien Ducroz när han kör. Det ser korfattat ut som att han aldrig bråkar med skidorna. Armarna avslapnat lätt framåt, för det mesta i samma vinkel helt utan flax. Med position menar jag att han oavsett före strävar (och lyckas nästan alltid) stå rakt på skidan. Man ser han inte försöker kränga runt skidorna, utan använder ett sunt vertikalarbete för att få av vikten från skidorna ändra riktning på skidorna, för att sen lägga på trycket i den nya svängen, och sen upprepa. Med vertikalarbete menar jag att han med hjälp av en bra position mitt på skidan trycker till lagom hårt i en sväng och får därmed ett returkast. Returkastet används till att ändra riktning på skidorna och därefter lägger man på nytt tryck i den nya riktningen och så får man ett nytt returkast osv. Skidorna är ganska tätt ihop och detta gäller alltså offpistkörning i i princip allt före i "normala" farter. I hög fart och stora svängar blir det lite annorlunda och åkningen blir mer lik att bränna på rejält i pisten typ. Skidorna i fallinjen och göra stora svängar med mjuka övergångar mellan svängarna. Detta är mycket svårare att göra kontrollerat, men moderna skidor som är breda och har lite rocker underlättar mycket. Det är det här du ser dom göra i film på mer öppna puderfält. När dom kör skog osv använder dom den traditionella tekniken jag beskrev ovan med vertikalarbete. Aurelien åker naturligtvis på en annan nivå och pressar därmed gränserna för hans teknik och vad som är möjligt på skidor så han flaxar lite mer generellt, men kolla tex 4:17-4:29 [MEDIA=youtube]PfoOPY5VhZo[/MEDIA] Kolla också Arne Backstrom's fantastiska åkning (RIP). Den här videon var nog bättre än den förra ser jag nu. [MEDIA=youtube]-MWgnwxzpLc[/MEDIA] Arne i stora snygga svängar i uppkörd offpist: [MEDIA=youtube]4bic_SPEjow[/MEDIA] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp