Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Jamt69" data-source="post: 805291" data-attributes="member: 93453"><p>1. Raceråkaren har inte brett mellan benen i skidornas plan. Det är ungefär axelbredd mellan fötterna i skidornas plan. Om man räknar från backens plan så blir det naturligtvis brett mellan skidorna eftersom han kantar så mycket.</p><p></p><p>2. Jag har sagt det förut och 50/50 är helt fel i alla typer av svängar, oberoende av underlag. Sedan är det viktigt att trycket hela tiden varierar också, svängen ska vara dynamisk. Att ge ett absolut tal på fördelning ger ett intryck av en väldigt statisk sväng. </p><p></p><p>3. Som jag också sa förut så ska pjäxan sitta stenhårt, inte bara över ankeln. Det är inte med smalbenet som du reglerar framåt/bakåt. Tryck höften framåt och ha händerna framåt så löser sig resten.</p><p></p><p>Nåt som verkar missuppfattas ofta är att balansen är i förhållande till kraftlinjen, inte i förhållande till backen.</p><p></p><p>Om du skulle stå likadant när det lutar 50 grader som du gör på platten så skulle tyngdpunkten hamna framför skidspetsen och du skulle välta framåt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Jamt69, post: 805291, member: 93453"] 1. Raceråkaren har inte brett mellan benen i skidornas plan. Det är ungefär axelbredd mellan fötterna i skidornas plan. Om man räknar från backens plan så blir det naturligtvis brett mellan skidorna eftersom han kantar så mycket. 2. Jag har sagt det förut och 50/50 är helt fel i alla typer av svängar, oberoende av underlag. Sedan är det viktigt att trycket hela tiden varierar också, svängen ska vara dynamisk. Att ge ett absolut tal på fördelning ger ett intryck av en väldigt statisk sväng. 3. Som jag också sa förut så ska pjäxan sitta stenhårt, inte bara över ankeln. Det är inte med smalbenet som du reglerar framåt/bakåt. Tryck höften framåt och ha händerna framåt så löser sig resten. Nåt som verkar missuppfattas ofta är att balansen är i förhållande till kraftlinjen, inte i förhållande till backen. Om du skulle stå likadant när det lutar 50 grader som du gör på platten så skulle tyngdpunkten hamna framför skidspetsen och du skulle välta framåt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp