Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="JohanCarlsson" data-source="post: 805724" data-attributes="member: 95362"><p>Ska försöka att reda ut begreppet framåtvikt lite. </p><p>Man skall åka med ett jämt tryck på hela foten och knäna skall vara ovanför tårna och axlarna skall vara ovanför knäna (detta stämmer inte helt, men för enkelhetens skull skriver jag så här). Det betyder att om man skall kunna hålla ett jämt tryck där det är helt plant så behöver man bara stå rakt upp och ner. Men om det lutar t.ex. 45 grader så måste ju också foten vara vinklad 45 grader tillsammans med skidan, då måste knäna fram och därmed måste också axlarna fram. Man står då vinkelrät mot ytan man åker på. Man står fortfarande med vikten mitt på skidan - lika mycket tryck på tå som häl, men påverkas av tyngdkraften som drar dig ner mot dalen, det gör att det känns som om du har framåtvikt. Skulle du däremot luta dig så mycket framåt att du inte längre står vinkelrät mot ytan - har mer vikt på tån än hälen, DÅ har du framåtvikt. Samma sak gäller bakåtvikt, fast åt andra hållet. </p><p>Vet inte hur bra detta trasslade ut begreppet eller om det bara gjorde det mer komplicerat?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="JohanCarlsson, post: 805724, member: 95362"] Ska försöka att reda ut begreppet framåtvikt lite. Man skall åka med ett jämt tryck på hela foten och knäna skall vara ovanför tårna och axlarna skall vara ovanför knäna (detta stämmer inte helt, men för enkelhetens skull skriver jag så här). Det betyder att om man skall kunna hålla ett jämt tryck där det är helt plant så behöver man bara stå rakt upp och ner. Men om det lutar t.ex. 45 grader så måste ju också foten vara vinklad 45 grader tillsammans med skidan, då måste knäna fram och därmed måste också axlarna fram. Man står då vinkelrät mot ytan man åker på. Man står fortfarande med vikten mitt på skidan - lika mycket tryck på tå som häl, men påverkas av tyngdkraften som drar dig ner mot dalen, det gör att det känns som om du har framåtvikt. Skulle du däremot luta dig så mycket framåt att du inte längre står vinkelrät mot ytan - har mer vikt på tån än hälen, DÅ har du framåtvikt. Samma sak gäller bakåtvikt, fast åt andra hållet. Vet inte hur bra detta trasslade ut begreppet eller om det bara gjorde det mer komplicerat? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp