Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Lima-ko" data-source="post: 806143" data-attributes="member: 15091"><p>Några svängar med en liten högavlastning i början?</p><p>Vad är det du vill uppnå med att få fram Pillards axlar och få upp hans armar?</p><p></p><p>Jag anser att i i större delen av dina svängar Pillard i detta klipp lyfter du din innerskida och "ramlar" in i den nya svängen. Något som ger dig både sämre balans/rörelseberedskap och svårt att få en succesiv sväng- och kantökning. På samma sätt som man eftersträvar att svänga successivt när du svänger med din cykel i en kurva ska du försöka eftersträva att svänga och kanta successivt när du åker skidor, detta gäller både stora som små svängar. Målet bör vara en S-formad, motsatsen är nej, inte en I-sväng (det är ingen sväng) utan en Z-sväng, något som ger väldigt dålig rytm och i stort gör det omöjligt att "bygga upp" svängen. Då blir det lätt mer som Jamt69 beskriver, "park and ride", något som hör hemma i bakåtsträvande ungdomscoachers träningspåse.</p><p></p><p>Ta och kika på när Kaj Zackrisson åker offpist, han är kort, jag har svårt att tänka mig att han väger över 80 kg, han åker på 205 cm rätt jäkla hårda lagg. Trots detta ser det ut som att han är ute och mysåker med ett par mycket mer lättåkta skidor i en pistad blå backe, nästan oavsett vart han åker.</p><p>Hur kan det komma sig, jo, han tar skidan på en åktur, inte tvärtom...</p><p></p><p>Mina personliga tips till dig Pillard är som en del andra redan föreslagit att träna i pisten, du bör sträva efter att försöka hitta styrningen nere i fötterna, först då kan du få till en successiv sväng. Nu är det ganska svårt att se hur du står på skidorna i detta klippet eftersom man bara ser dig framifrån. Min hypotes (grundat på min erfarenhet) är dock att anledningen till varför du behöver lyfta innerskidan och ramla in i den nya svängen beror på att du i svängväxlingen (slutet på den första svängen/början på den nya) har en stor del av din belastningen på hälen och stöttar dig mot dina pjäxor bakkant. Sträva efter att i slutet av svängen ha kontakt med plösen så att du kan komma snabbt in i den nya svängen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Lima-ko, post: 806143, member: 15091"] Några svängar med en liten högavlastning i början? Vad är det du vill uppnå med att få fram Pillards axlar och få upp hans armar? Jag anser att i i större delen av dina svängar Pillard i detta klipp lyfter du din innerskida och "ramlar" in i den nya svängen. Något som ger dig både sämre balans/rörelseberedskap och svårt att få en succesiv sväng- och kantökning. På samma sätt som man eftersträvar att svänga successivt när du svänger med din cykel i en kurva ska du försöka eftersträva att svänga och kanta successivt när du åker skidor, detta gäller både stora som små svängar. Målet bör vara en S-formad, motsatsen är nej, inte en I-sväng (det är ingen sväng) utan en Z-sväng, något som ger väldigt dålig rytm och i stort gör det omöjligt att "bygga upp" svängen. Då blir det lätt mer som Jamt69 beskriver, "park and ride", något som hör hemma i bakåtsträvande ungdomscoachers träningspåse. Ta och kika på när Kaj Zackrisson åker offpist, han är kort, jag har svårt att tänka mig att han väger över 80 kg, han åker på 205 cm rätt jäkla hårda lagg. Trots detta ser det ut som att han är ute och mysåker med ett par mycket mer lättåkta skidor i en pistad blå backe, nästan oavsett vart han åker. Hur kan det komma sig, jo, han tar skidan på en åktur, inte tvärtom... Mina personliga tips till dig Pillard är som en del andra redan föreslagit att träna i pisten, du bör sträva efter att försöka hitta styrningen nere i fötterna, först då kan du få till en successiv sväng. Nu är det ganska svårt att se hur du står på skidorna i detta klippet eftersom man bara ser dig framifrån. Min hypotes (grundat på min erfarenhet) är dock att anledningen till varför du behöver lyfta innerskidan och ramla in i den nya svängen beror på att du i svängväxlingen (slutet på den första svängen/början på den nya) har en stor del av din belastningen på hälen och stöttar dig mot dina pjäxor bakkant. Sträva efter att i slutet av svängen ha kontakt med plösen så att du kan komma snabbt in i den nya svängen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp