Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="millgard" data-source="post: 806173" data-attributes="member: 115941"><p>Haha, mitt problem är att jag åker skapligt i högersvängar men släpper ut högerskidan för mycket i vänstersvängar... man får jobba på saken.</p><p></p><p>Jag har fått tipset att mentalt tänka att brättet är stortåns förlängning, och det gäller att med stortån "greppa" i snön när man svänger. Då hamnar man automatiskt mitt på skidan (känns som fram på skidan), belastar plösen lagom och beroende på snöförhållanden behöver man ju greppa olika mycket = belasta olika mycket. </p><p></p><p>Har man då armarna framför kroppen är man i bra position skulle jag tro.</p><p></p><p></p><p>Annars är det ju otroligt nyttigt att åka med kamrater som kan se en åka och komma med synpunkter utifrån detta. Själv ser man ju inte vad man håller på med.</p><p></p><p></p><p>Skillnad pist/offpist då? Jag är ingen teknikfantom, men i lös snö försöker man ju få till den där surfkänslan och då är det ju lite mer innerskida än i pisten. Förr i världen var det ju "pumpning" men idag är det mer likt piståkning rent balansmässigt. Mitt på skidan, mjuka svängar, håll uppe farten och våga luta dig mer framåt än vad du tror, särskilt om det är brant.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p>En kass film med en kass åkare (jag) i en alldeles för långsam åkning med usel teknik. Men som pedagogiskt exempel har den varit nyttig och mina mer tekniskt bevandrade kamrater har gett mig många goda råd utifrån filmen och ett antal dagars liveåkning förstås. Här ser man i alla fall hur skillnaden mellan lössnö och pist kan se ut - mer utjämnad vikt på skidorna än i pistfallet. (Nu åker jag ganska djupt i pist, mest beroende på att mina skidor kräver det och hög fart för att svänga.)</p><p>22874</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="millgard, post: 806173, member: 115941"] Haha, mitt problem är att jag åker skapligt i högersvängar men släpper ut högerskidan för mycket i vänstersvängar... man får jobba på saken. Jag har fått tipset att mentalt tänka att brättet är stortåns förlängning, och det gäller att med stortån "greppa" i snön när man svänger. Då hamnar man automatiskt mitt på skidan (känns som fram på skidan), belastar plösen lagom och beroende på snöförhållanden behöver man ju greppa olika mycket = belasta olika mycket. Har man då armarna framför kroppen är man i bra position skulle jag tro. Annars är det ju otroligt nyttigt att åka med kamrater som kan se en åka och komma med synpunkter utifrån detta. Själv ser man ju inte vad man håller på med. Skillnad pist/offpist då? Jag är ingen teknikfantom, men i lös snö försöker man ju få till den där surfkänslan och då är det ju lite mer innerskida än i pisten. Förr i världen var det ju "pumpning" men idag är det mer likt piståkning rent balansmässigt. Mitt på skidan, mjuka svängar, håll uppe farten och våga luta dig mer framåt än vad du tror, särskilt om det är brant. En kass film med en kass åkare (jag) i en alldeles för långsam åkning med usel teknik. Men som pedagogiskt exempel har den varit nyttig och mina mer tekniskt bevandrade kamrater har gett mig många goda råd utifrån filmen och ett antal dagars liveåkning förstås. Här ser man i alla fall hur skillnaden mellan lössnö och pist kan se ut - mer utjämnad vikt på skidorna än i pistfallet. (Nu åker jag ganska djupt i pist, mest beroende på att mina skidor kräver det och hög fart för att svänga.) 22874 [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp