Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 807664" data-attributes="member: 13863"><p>Hmm ... nu börjar det bli nästan lika intressant som kvalificerad bartömningsteknik ... </p><p></p><p>Nu var det iofs. närmare 15 år sedan jag gjorde något i puckeln som imponerade på omgivningen, men vad jag kan se har tekniken inte ändrats nämnvärt sedan dess. I ett puckelspår har man definitivt minst tryck på snön över själva krönet på varje puckel. </p><p></p><p>Grunden i själva tekniken är ju att man gör en utjämning som kan ses som en extrem lågavlastning när man möter puckeln på "uppvägen". Över krönet har man knäna i hakan och har mycket lite tryck mot snön. Sen gäller det att snabbt som attan sträcka ut för att inte tappa snökontakt (och kontroll). Visst, man strävar efter ett konstant tryck mot snön, men i praktiken blir det en tydlig lågavlastning.</p><p></p><p>Vi kan kalla det låg- och högavlastning eller retraction och extension eller whatever ... tydlig skillnad i teknik och effekt är det definitivt.</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 807664, member: 13863"] Hmm ... nu börjar det bli nästan lika intressant som kvalificerad bartömningsteknik ... Nu var det iofs. närmare 15 år sedan jag gjorde något i puckeln som imponerade på omgivningen, men vad jag kan se har tekniken inte ändrats nämnvärt sedan dess. I ett puckelspår har man definitivt minst tryck på snön över själva krönet på varje puckel. Grunden i själva tekniken är ju att man gör en utjämning som kan ses som en extrem lågavlastning när man möter puckeln på "uppvägen". Över krönet har man knäna i hakan och har mycket lite tryck mot snön. Sen gäller det att snabbt som attan sträcka ut för att inte tappa snökontakt (och kontroll). Visst, man strävar efter ett konstant tryck mot snön, men i praktiken blir det en tydlig lågavlastning. Vi kan kalla det låg- och högavlastning eller retraction och extension eller whatever ... tydlig skillnad i teknik och effekt är det definitivt. /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Åkteknik
Åkteknik skillnad offpist/pist åking?
Tillbaka
Topp