Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Yatzy" data-source="post: 266452" data-attributes="member: 66533"><p>HitMe: Mmm visst verkar hela resonemanget hålla ihop. Men är det inte så att utvecklingen du beskriver motiveras av att bindningarna ska fungera i snabba skärande svängar i hård pist alternativt breda skidor i varierande underlag off-pist. I de sammanhangen är väl trycket på främre delen av bakre skidan i hög grad önskvärt? Rätta mig om jag har fel men tryck på innerskäret för att carva i hårda fören handlar väl i första hand om FRÄMRE delen av innerskäret. En hörnsten i att ha rätt position för både parallella och telemarksvängar är ju att ha tryck mot plösen med skenbenet. När jag läser gamla recensioner från när Hammerheadbindningen kom (finns t.ex. på telemarktips.com) så var det bl.a. denna momentöverföring med tryck på bakre skidans främre del/innerskär som hyllades, inte bara den laterala stabiliteten.</p><p></p><p>Om man ser varifrån telemarksvängen kommer, och då menar jag sedan nystarten bland nordamerikanska hippies i klippiga bergen på 60-talet, så är ju off-piståkning med måttligt breda skidor ursprunget.</p><p></p><p>Alltså har Hasse rätt; vi går mer och mer mot att åka på samma villkor som den breda massan av alpinåkarna. Men det är väl ganska naturligt? Enda sättet för telemarkåkningen att öka väsentligt är ju på det sätt som har skett, att blanda sig i svenssonåkandet vid vanliga liftanläggningar. Nu har vi alltså ett utbud av bindningar från 3-pin till Hammerhead/Linken/Bishop och motsvarande skidor och pjäxor. Den som vet vad han eller hon behöver har bara att välja. Med många bindningar kan man ju till och med enkelt ändra hur "aktiv" geometri bindningen ska ha.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Yatzy, post: 266452, member: 66533"] HitMe: Mmm visst verkar hela resonemanget hålla ihop. Men är det inte så att utvecklingen du beskriver motiveras av att bindningarna ska fungera i snabba skärande svängar i hård pist alternativt breda skidor i varierande underlag off-pist. I de sammanhangen är väl trycket på främre delen av bakre skidan i hög grad önskvärt? Rätta mig om jag har fel men tryck på innerskäret för att carva i hårda fören handlar väl i första hand om FRÄMRE delen av innerskäret. En hörnsten i att ha rätt position för både parallella och telemarksvängar är ju att ha tryck mot plösen med skenbenet. När jag läser gamla recensioner från när Hammerheadbindningen kom (finns t.ex. på telemarktips.com) så var det bl.a. denna momentöverföring med tryck på bakre skidans främre del/innerskär som hyllades, inte bara den laterala stabiliteten. Om man ser varifrån telemarksvängen kommer, och då menar jag sedan nystarten bland nordamerikanska hippies i klippiga bergen på 60-talet, så är ju off-piståkning med måttligt breda skidor ursprunget. Alltså har Hasse rätt; vi går mer och mer mot att åka på samma villkor som den breda massan av alpinåkarna. Men det är väl ganska naturligt? Enda sättet för telemarkåkningen att öka väsentligt är ju på det sätt som har skett, att blanda sig i svenssonåkandet vid vanliga liftanläggningar. Nu har vi alltså ett utbud av bindningar från 3-pin till Hammerhead/Linken/Bishop och motsvarande skidor och pjäxor. Den som vet vad han eller hon behöver har bara att välja. Med många bindningar kan man ju till och med enkelt ändra hur "aktiv" geometri bindningen ska ha. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Tillbaka
Topp