Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 266464" data-attributes="member: 13245"><p>Det där med tryck mot plösen dyker upp som gubben ur lådan ibland. Givetvis använder man sig titt som tätt av pjäxans stabilitet framåt, men nu för tiden tycker jag inte att metoden "tryck mot plösen" är relevant för att initiera och hålla ihop en sväng. En (högprestanda-) sväng handlar ju idag. mer om att få ut skidorna från kroppen och upp på kant. När jag gör det håller jag inte direkt tryck på plösen utan står mer neutralt. Och speciellt med moderna skidor med hyfsad sidoskärning blir det även på telisar möjligt att ge tryck på hela skidan fast man bara liksom trycker rakt ned med tån på mitten. </p><p></p><p>Att nybörjare och folk med halvrisig teknik får bättre styrsel på prylarna med en aktiv bindning är jag helt med på. Dock har jag personligen ingen drivkraft att "öka telemarksåkningen", så detta faktum är ur mitt perspektiv rätt ointressant. Mitt argument gäller mer för folk som har ambitionen att verkligen få ut max av sin _telisåkning_ och om det är målet är det per definition ett feltänk att gå i i alpinspåret igen. Vill jag ha hälen fast så står den stenhårda stålfjädern i mina alpinracebindningar villigt till tjänst.</p><p></p><p>Men som sagt, jag öppnar upp för diskussion här. Kanske har jag fel?</p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 266464, member: 13245"] Det där med tryck mot plösen dyker upp som gubben ur lådan ibland. Givetvis använder man sig titt som tätt av pjäxans stabilitet framåt, men nu för tiden tycker jag inte att metoden "tryck mot plösen" är relevant för att initiera och hålla ihop en sväng. En (högprestanda-) sväng handlar ju idag. mer om att få ut skidorna från kroppen och upp på kant. När jag gör det håller jag inte direkt tryck på plösen utan står mer neutralt. Och speciellt med moderna skidor med hyfsad sidoskärning blir det även på telisar möjligt att ge tryck på hela skidan fast man bara liksom trycker rakt ned med tån på mitten. Att nybörjare och folk med halvrisig teknik får bättre styrsel på prylarna med en aktiv bindning är jag helt med på. Dock har jag personligen ingen drivkraft att "öka telemarksåkningen", så detta faktum är ur mitt perspektiv rätt ointressant. Mitt argument gäller mer för folk som har ambitionen att verkligen få ut max av sin _telisåkning_ och om det är målet är det per definition ett feltänk att gå i i alpinspåret igen. Vill jag ha hälen fast så står den stenhårda stålfjädern i mina alpinracebindningar villigt till tjänst. Men som sagt, jag öppnar upp för diskussion här. Kanske har jag fel? HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Tillbaka
Topp