Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 266496" data-attributes="member: 13245"><p>Grymt svårt att säga från bara en bild och det beror också på vilken stil du vill köra med, men personligen tycker jag att överkroppen är för framåtböjd. genom att räta upp överkroppen kan du lättare få mer tryck på innerskidan och dessutom hamna i en skönare surfigare position (och surf här innebär inte sladd utan fortfarande 100% skär). Tänk lite som när du gör utfallssteg med skivstång och samtidigt lägger mycket tryck på bakbenet. Det blir liksom av sig självt en upprätt position som är väldigt naturlig för att få tryck på bakfoten - det skall kännas hur du tar i i bakbenets framsidas övre del. Och även man skidor på så kliver jag liksom fram med frambenet mer än vad jag drar bak bakbenet (mer än känsla än vad som faktiskt händer, men en viktig poäng för känslan icke desto mindre). Men den framåtlutade position du har är det i princip omöjligt att få tryck på bakskidan (utan hjälp av aktiv binding), bakskidans tryckcentrum är ju långt, långt bakom din tyngdpunkt i svängen.</p><p></p><p>Jag tycker ochså båda händerna fladdar lite för mycket. Igen är det olika stilar, men vill du köra den upprätta stilen är lite medvridning oftast bra. Det har du också på bilden, men genom smart armföring kan du får till det ännnu bättre. Ett trick är att hålla hårt i innerstavens handtag och liksom trycka ned stavspetsen i marken bakom dig. Du hugger alltså inte ned den utan släpar den bakom, fast hårt (hmm lite svårt att förklara). Innarhanden hamnar någonstans i närheten av höften. Ytterhanden gillar jag att föra in framför kroppen och hållar armbågen i ca 9o graders vinkel (eller aningens mindre böjd). Det finns faktiskt vissa paraleller mellan denna teknik och hur häcklöpare gör och poängen är liksom att man balanserar och stabiliserar upp överkroppen. Jag spänner båda armarna rätt mycket när jag åker, speciellt om det är stökig terräng som jag bränner över i hög fart. </p><p></p><p></p><p>Oavsett stilval kan du plocka in armarna lite, men annars ser det ut som en skön sväng. </p><p></p><p>HitMe</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 266496, member: 13245"] Grymt svårt att säga från bara en bild och det beror också på vilken stil du vill köra med, men personligen tycker jag att överkroppen är för framåtböjd. genom att räta upp överkroppen kan du lättare få mer tryck på innerskidan och dessutom hamna i en skönare surfigare position (och surf här innebär inte sladd utan fortfarande 100% skär). Tänk lite som när du gör utfallssteg med skivstång och samtidigt lägger mycket tryck på bakbenet. Det blir liksom av sig självt en upprätt position som är väldigt naturlig för att få tryck på bakfoten - det skall kännas hur du tar i i bakbenets framsidas övre del. Och även man skidor på så kliver jag liksom fram med frambenet mer än vad jag drar bak bakbenet (mer än känsla än vad som faktiskt händer, men en viktig poäng för känslan icke desto mindre). Men den framåtlutade position du har är det i princip omöjligt att få tryck på bakskidan (utan hjälp av aktiv binding), bakskidans tryckcentrum är ju långt, långt bakom din tyngdpunkt i svängen. Jag tycker ochså båda händerna fladdar lite för mycket. Igen är det olika stilar, men vill du köra den upprätta stilen är lite medvridning oftast bra. Det har du också på bilden, men genom smart armföring kan du får till det ännnu bättre. Ett trick är att hålla hårt i innerstavens handtag och liksom trycka ned stavspetsen i marken bakom dig. Du hugger alltså inte ned den utan släpar den bakom, fast hårt (hmm lite svårt att förklara). Innarhanden hamnar någonstans i närheten av höften. Ytterhanden gillar jag att föra in framför kroppen och hållar armbågen i ca 9o graders vinkel (eller aningens mindre böjd). Det finns faktiskt vissa paraleller mellan denna teknik och hur häcklöpare gör och poängen är liksom att man balanserar och stabiliserar upp överkroppen. Jag spänner båda armarna rätt mycket när jag åker, speciellt om det är stökig terräng som jag bränner över i hög fart. Oavsett stilval kan du plocka in armarna lite, men annars ser det ut som en skön sväng. HitMe [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Tillbaka
Topp