Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Yatzy" data-source="post: 266525" data-attributes="member: 66533"><p>Jag försöker också ha en lite mer upprätt hållning i överkroppen. Inte så att tyngdpunkten behöver komma bak direkt men som ett bättre utgångsläge för att bibehålla kontrollen när det är trixigt underlag. Sen tycker jag att det är en snygg åkstil att åka med ett "tyst" minimalistiskt rörelsemönster i överkroppen. Inte stelt men med bröstet i fallinjen utan nämnvärd med eller motvridning, små armrörelser där stavarbetet mestadels sitter i handleder och armbågar. Det funkar riktigt bra för mig åkmässigt också. En viktig detalj för att uppnå det senare var när jag kortade ned stavarna och började tänka mer på att jobba med trugorna "framåt-bakåt".</p><p></p><p>Till det har jag en ganska kort och smal stance. Du HitMe skulle säkert tycka den för grund men den passar mig som inte är så stark i benen och den ger mig liksom den upprätta överkroppen bättre utgångsläge när det strular till sig. Kanske tyngdpunkten kommer högre men jag får mer kraft att parera med och mer höjd att absorbera med om ni förstår hur jag menar.</p><p></p><p>För övrigt Christian har jag inte så mycket synpunkter på ditt skär på bilden. Nu syns ju inte positionen på din bakre fot så väl men nog verkar det som om sulan framför bälgen inte ligger an mot bindningens främre fotplatta. Får hålla med HitMe om att viktfördelningen mellan skidorna säkert är en aning för mycket fram och det är nog därför skon tippar. På så vis är kanske en gammaldags bindning mer fostrande. Men jag skiter i att bli fostrad, man ska ju ha kul också! (Kartongsnö är t.ex. fostrande, men hur kul är det?) Det skulle vara kul att se en hel filmsekvens med några svängar när du åker Christian. Det verkar vara lite löst på backen där du åker och du åker väl lite långsväng, right? Då kan det ju vara kul att testa lite olika stilar som du säger. Jag tror jag programmerar mig själv lite genom att spela upp slow-motionrörelser för min inre syn när jag åker och vid långsvängar i måttligt branta backar så är det basketspelaren som gäller: Han går upp från kanten för ett skott på korgen och rättar in överkroppen i riktning mot korgen under upphoppet. Funkar för mig när jag åker lite längre svängar.</p><p></p><p>Offpist försöker jag åka som flyin-Ryan. Kolla in filmsnutten från mammoth som gjordes till minne av tre förolyckade pistörer, finns på telemarktips.com</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Yatzy, post: 266525, member: 66533"] Jag försöker också ha en lite mer upprätt hållning i överkroppen. Inte så att tyngdpunkten behöver komma bak direkt men som ett bättre utgångsläge för att bibehålla kontrollen när det är trixigt underlag. Sen tycker jag att det är en snygg åkstil att åka med ett "tyst" minimalistiskt rörelsemönster i överkroppen. Inte stelt men med bröstet i fallinjen utan nämnvärd med eller motvridning, små armrörelser där stavarbetet mestadels sitter i handleder och armbågar. Det funkar riktigt bra för mig åkmässigt också. En viktig detalj för att uppnå det senare var när jag kortade ned stavarna och började tänka mer på att jobba med trugorna "framåt-bakåt". Till det har jag en ganska kort och smal stance. Du HitMe skulle säkert tycka den för grund men den passar mig som inte är så stark i benen och den ger mig liksom den upprätta överkroppen bättre utgångsläge när det strular till sig. Kanske tyngdpunkten kommer högre men jag får mer kraft att parera med och mer höjd att absorbera med om ni förstår hur jag menar. För övrigt Christian har jag inte så mycket synpunkter på ditt skär på bilden. Nu syns ju inte positionen på din bakre fot så väl men nog verkar det som om sulan framför bälgen inte ligger an mot bindningens främre fotplatta. Får hålla med HitMe om att viktfördelningen mellan skidorna säkert är en aning för mycket fram och det är nog därför skon tippar. På så vis är kanske en gammaldags bindning mer fostrande. Men jag skiter i att bli fostrad, man ska ju ha kul också! (Kartongsnö är t.ex. fostrande, men hur kul är det?) Det skulle vara kul att se en hel filmsekvens med några svängar när du åker Christian. Det verkar vara lite löst på backen där du åker och du åker väl lite långsväng, right? Då kan det ju vara kul att testa lite olika stilar som du säger. Jag tror jag programmerar mig själv lite genom att spela upp slow-motionrörelser för min inre syn när jag åker och vid långsvängar i måttligt branta backar så är det basketspelaren som gäller: Han går upp från kanten för ett skott på korgen och rättar in överkroppen i riktning mot korgen under upphoppet. Funkar för mig när jag åker lite längre svängar. Offpist försöker jag åka som flyin-Ryan. Kolla in filmsnutten från mammoth som gjordes till minne av tre förolyckade pistörer, finns på telemarktips.com [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Tillbaka
Topp