Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="HitMe" data-source="post: 266998" data-attributes="member: 13245"><p>Intressanta länkar, men om man kollar på den lilla bilden på skärmen på den telisåkare de testar i länk 1 så är det ju inte direkt förvånande att han inte får så bra tryck på innerskidan. Jag är också alltid lite skeptisk när det är skidlärare som testas. Ofta ser man dessa åka med en slags tekniskt överperfekt stil som verkar vara till för att kunna utföra dessa tekniskt snygga svängar i väldigt låg fart mer än för maximal effektivitet i hög fart (och genom stökig terräng). När jag själv ligger och carvar i lägre fart lägger jag också på mer tryck på framskidorna för att få in dem i sväng.</p><p></p><p></p><p>I mer "prestandaåkning" går man ju dock extremt mcyket mer aktivt från sväng till sväng. Skidorna nästan flyger från fullkantade i ena svängen till fullkantade i andra och åkarens tyngdpunkt är i princip hela tiden långt innanför skidorna. Jämfört med lågfartssvängen är skidorna helt enektl redan mycket, mycket mer på kant när man börjar lägga på tryck och man ligger också mycket mer i fallinjen vid detta ögonblick. </p><p></p><p>Och i den teoretiska första länken så handade det väl mest om hur foten belastade sulan, inte alls om skenben mot plös, elller (lästa den bara snabbt). Att man man står och balanserar på den främre delen av foten ar jag helt med på, men det är inte alls samma sak som att man lägger tryck på plösen (bara om pjäxorna är feltrimmade...).</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="HitMe, post: 266998, member: 13245"] Intressanta länkar, men om man kollar på den lilla bilden på skärmen på den telisåkare de testar i länk 1 så är det ju inte direkt förvånande att han inte får så bra tryck på innerskidan. Jag är också alltid lite skeptisk när det är skidlärare som testas. Ofta ser man dessa åka med en slags tekniskt överperfekt stil som verkar vara till för att kunna utföra dessa tekniskt snygga svängar i väldigt låg fart mer än för maximal effektivitet i hög fart (och genom stökig terräng). När jag själv ligger och carvar i lägre fart lägger jag också på mer tryck på framskidorna för att få in dem i sväng. I mer "prestandaåkning" går man ju dock extremt mcyket mer aktivt från sväng till sväng. Skidorna nästan flyger från fullkantade i ena svängen till fullkantade i andra och åkarens tyngdpunkt är i princip hela tiden långt innanför skidorna. Jämfört med lågfartssvängen är skidorna helt enektl redan mycket, mycket mer på kant när man börjar lägga på tryck och man ligger också mycket mer i fallinjen vid detta ögonblick. Och i den teoretiska första länken så handade det väl mest om hur foten belastade sulan, inte alls om skenben mot plös, elller (lästa den bara snabbt). Att man man står och balanserar på den främre delen av foten ar jag helt med på, men det är inte alls samma sak som att man lägger tryck på plösen (bara om pjäxorna är feltrimmade...). [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Aktiva bindningar
Tillbaka
Topp