Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Äldre modeller vs. Dagens modeller
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Mountain_Man" data-source="post: 845458" data-attributes="member: 13863"><p>Det har hänt otroligt mycket med skidorna de senaste åren framförallt när det gäller skidor av offpistkaraktär. En offpistskida i dag ser helt annorlunda ut både i skärning, flex och spann jämfört med bara två år tillbaka. Är det fokus på offpist och lössnöegenskaper skulle jag nog vilja säga att man inte ska titta länge tillbaka i tiden än 08/09 (men dt finns undantag).</p><p></p><p>När det gäller pistskidor är min uppfattning att förändringarna är mindre och du kan gå tillbaka ganska långt, men kanske inte längre än 02/03 då carvingskidorna hittat sin form som de mer eller mindre har idag.</p><p></p><p>Park har jag nollkoll på men en gissning är att det inte hänt något direkt avgörande de senaste 5 åren, men här finns det andra som har bättre koll.</p><p></p><p>Problemet är att du vill ha en allroundskida som fixar allt detta, då tror jag att du kommer att få en mycket bättre skida om du tittar på årsmodeller 08/09 och senare ... jag tror (men kan inte veta eftersom du inte talar om vad det är för skida) att en 04/05 är betydligt sämre på i stort sett allt (men det finns undantag)!</p><p></p><p>Att kunna ge dig något vettigt råd i skidvalet med den info du lämnat är svårt. Hur gammal är du? Hur många år har du åkt? Hur duktig är du? Hur mycket åker du? Var kommer du att åka mest? Vad har för skidor i dag?</p><p></p><p>/MM</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Mountain_Man, post: 845458, member: 13863"] Det har hänt otroligt mycket med skidorna de senaste åren framförallt när det gäller skidor av offpistkaraktär. En offpistskida i dag ser helt annorlunda ut både i skärning, flex och spann jämfört med bara två år tillbaka. Är det fokus på offpist och lössnöegenskaper skulle jag nog vilja säga att man inte ska titta länge tillbaka i tiden än 08/09 (men dt finns undantag). När det gäller pistskidor är min uppfattning att förändringarna är mindre och du kan gå tillbaka ganska långt, men kanske inte längre än 02/03 då carvingskidorna hittat sin form som de mer eller mindre har idag. Park har jag nollkoll på men en gissning är att det inte hänt något direkt avgörande de senaste 5 åren, men här finns det andra som har bättre koll. Problemet är att du vill ha en allroundskida som fixar allt detta, då tror jag att du kommer att få en mycket bättre skida om du tittar på årsmodeller 08/09 och senare ... jag tror (men kan inte veta eftersom du inte talar om vad det är för skida) att en 04/05 är betydligt sämre på i stort sett allt (men det finns undantag)! Att kunna ge dig något vettigt råd i skidvalet med den info du lämnat är svårt. Hur gammal är du? Hur många år har du åkt? Hur duktig är du? Hur mycket åker du? Var kommer du att åka mest? Vad har för skidor i dag? /MM [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
Äldre modeller vs. Dagens modeller
Tillbaka
Topp