Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
All in Dynafit
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="R00bert" data-source="post: 998511" data-attributes="member: 41325"><p>Kör Vertical FT12 på ett par Hojis i 195 och Mercuries på fötterna i vinter som daily driver i Hakuba. De ser inte så rejäla ut på fötterna så de första dagarna på Dynafit körde jag tån låst på första snäppet mest för att jag inte vågade lita på bindningen. Kör numera aldrig tån i låst läge då jag litar på den till 100% vare sig vi snackar en uppkörd hård pist eller puder. Till nästa vinter tänker jag helt och hållet lägga mina alpinbindningar åt sidan då jag helt enkelt inte känner något behov av dom. Dynafiten är inte på något sätt alls en begränsning för mig på 185 och ~84-87kg. De som har problem med tjuvsläpp har oftast en fel inställd bindning och/eller slarvat med att rensa tån på is innan man kliver i. Tar några sekunder extra varje gång man ska kliva i skidorna men man lär sig fort hur det fungerar och vad som är fel.</p><p></p><p>Vad gäller pjäxorna så har jag väl än så länge kanske 40 dagar på Mercury i år, med kanske 15-20 av dessa på tur. Pjäxorna driver utan problem Hojin på 112mm i midjan och ett par Lotus 138. Tungan är ganska meckig att ha att göra med. Har filat bort plastgrejen som ska hjälpa att hålla tungan på plats men som bara är i vägen när man ska ha i dom. På tur så bråkade jag med tungorna de första dagarna men pjäxan är styv nog för puder utan tungorna så de lämnas oftast hemma eller i ryggsäcken numera. Körs det liftburet så har jag dom alltid i dock.</p><p></p><p>Gåläget är helt fantastiskt på dom, definitivt i en klass för sig, speciellt utan tungorna. Maestralen kommer nära men inte riktigt hela vägen och Quadranten är ljusår sämre än både Maestrale och Mercury/Vulcan/One. BD kommer väl med nya versioner av deras turpjäxor till nästa år dock men har faktiskt inte läst på om vad som händer på BD-fronten.</p><p></p><p>Ett alternativ vore ju kanske Vulcans och helt skippa tungan. För de lär ju vara ett riktigt monster med tungorna i. De saknar däremot flexstoppet som Mercuryn har så de kanske inte är så dumma ändå. De kostar ju därefter dock..</p><p></p><p></p><p>Ta en titt på Scarpa Freedom som kommer nästa år!</p><p></p><p><a href="http://www.wildsnow.com/9206/scarpa-freedom-review-boot-freeride/" target="_blank">http://www.wildsnow.com/9206/scarpa-freedom-review-boot-freeride/</a></p></blockquote><p></p>
[QUOTE="R00bert, post: 998511, member: 41325"] Kör Vertical FT12 på ett par Hojis i 195 och Mercuries på fötterna i vinter som daily driver i Hakuba. De ser inte så rejäla ut på fötterna så de första dagarna på Dynafit körde jag tån låst på första snäppet mest för att jag inte vågade lita på bindningen. Kör numera aldrig tån i låst läge då jag litar på den till 100% vare sig vi snackar en uppkörd hård pist eller puder. Till nästa vinter tänker jag helt och hållet lägga mina alpinbindningar åt sidan då jag helt enkelt inte känner något behov av dom. Dynafiten är inte på något sätt alls en begränsning för mig på 185 och ~84-87kg. De som har problem med tjuvsläpp har oftast en fel inställd bindning och/eller slarvat med att rensa tån på is innan man kliver i. Tar några sekunder extra varje gång man ska kliva i skidorna men man lär sig fort hur det fungerar och vad som är fel. Vad gäller pjäxorna så har jag väl än så länge kanske 40 dagar på Mercury i år, med kanske 15-20 av dessa på tur. Pjäxorna driver utan problem Hojin på 112mm i midjan och ett par Lotus 138. Tungan är ganska meckig att ha att göra med. Har filat bort plastgrejen som ska hjälpa att hålla tungan på plats men som bara är i vägen när man ska ha i dom. På tur så bråkade jag med tungorna de första dagarna men pjäxan är styv nog för puder utan tungorna så de lämnas oftast hemma eller i ryggsäcken numera. Körs det liftburet så har jag dom alltid i dock. Gåläget är helt fantastiskt på dom, definitivt i en klass för sig, speciellt utan tungorna. Maestralen kommer nära men inte riktigt hela vägen och Quadranten är ljusår sämre än både Maestrale och Mercury/Vulcan/One. BD kommer väl med nya versioner av deras turpjäxor till nästa år dock men har faktiskt inte läst på om vad som händer på BD-fronten. Ett alternativ vore ju kanske Vulcans och helt skippa tungan. För de lär ju vara ett riktigt monster med tungorna i. De saknar däremot flexstoppet som Mercuryn har så de kanske inte är så dumma ändå. De kostar ju därefter dock.. Ta en titt på Scarpa Freedom som kommer nästa år! [URL]http://www.wildsnow.com/9206/scarpa-freedom-review-boot-freeride/[/URL] [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Freeride - Skidor
All in Dynafit
Tillbaka
Topp